Рівень навчальних досягнень | Бали | Критерії оцінювання і норми читання |
Початковий | 1 | Учень читає складами переважну більшість слів. Темп читання суттєво нижчий від нормативного. Частково усвідомлює зміст окремих фрагментів твору |
2 | Учень користується непродуктивним способом читання — словами і складами. Припускається багатьох мовленнєвих та орфоепічних помилок, усвідомлює зміст окремих частин тексту |
3 | Спосіб читання в основному залишається непродуктивним. Темп читання нижчий від нормативного. Учень читає з тривалими паузами, монотонно, припускаючись мовних та орфоепічних помилок. Користуючись допомогою вчителя, не до кінця усвідомлює предметний зміст твору, смислові зв'язки між частинами тексту |
Середній | 4 | Учень читає словами, з тривалими паузами, невиразно. Темп читання нижчий від нормативного. Припускається 5 і більше помилок щодо правильності й наголошування слів. Розуміння фактичного змісту твору виявляє з частковою допомогою вчителя |
5 | Учень в основному володіє навичками зв'язного читання. Темп читання дещо нижчий від нормативного. Припускається 3—4 помилок на заміну, перестановку складів, у наголошуванні слів. Виразність читання потребує суттєвого поліпшення. Предметний зміст усвідомлює з незначною допомогою вчителя. Частково розуміє основну думку твору |
6 | Учень читає загалом плавно цілими словами у темпі, що відповідає нормативному, припускаючись 3—4 мовленнєвих помилок, а також у наголошуванні слів. У виборі інтонаційних засобів виразності користується допомогою вчителя. Самостійно усвідомлює фактичний зміст твору, основну думку — з допомогою вчителя |
Достатній | 7 | Продуктивний спосіб читання, правильність, темп сформовані на достатньому рівні. Учень припускається 1 — 2 орфоепічних помилок та в наголошуванні слів. Під час підготовки до виразного читання користується частковою допомогою класовода у виборі відповідних інтонаційних засобів виразності. Виявляє самостійне розуміння фактичного змісту тексту; в освоєнні основного смислу твору потребує часткової допомоги вчителя |
8 | Читання учня є продуктивним, свідомим, правильним, у відповідному темпі. В цілому правильно визначає загальний емоційний настрій твору, але не завжди правильно інтонує у тексті слова, які відображують емоційний стан героя, стан природи і т. ін. Припускається неточностей в інтонуванні окремих речень. В освоєнні основного смислу твору користується незначною допомогою вчителя |
9 | Учень читає правильно, свідомо, у відповідному темпі. Загалом самостійно правильно добирає усні мовленнєві засоби виразності і застосовує їх під час читання. Іноді припускається неточностей в інтонуванні тих частин тексту, де є приховані почуття, підтекст, динаміка емоцій. Припускається поодиноких орфоепічних помилок. Учень демонструє належний рівень розуміння фактичного змісту й основного смислу твору |
Високий | 10 | Всі складові навички читання: спосіб, розуміння, правильність, виразність, темп мають високий ступінь їх виявлення. Учень самостійно усвідомлює мету читання, основну думку твору. Мають місце окремі орфоепічні помилки |
11 | Навичка читання вголос з урахуванням всіх її характеристик сформована на високому рівні. Мають місце поодинокі орфоепічні помилки. Під час читання учень, крім мовленнєвих, використовує позамовні (жести, міміку) засоби виразності. Самостійно усвідомлює основний смисл твору |
12 | Свідоме, правильне, виразне читання з використанням основних мовленнєвих і позамовних засобів виразності, з допомогою яких учень виражає розуміння фактичного змісту і основного смислу твору, своє і авторське ставлення до нього. Виявляє уміння самостійно планувати, а потім аналізувати свій виступ, коригувати його відповідно до мети висловлювання |