Мовознавство > Українська мова – державна мова України. Сучасний статус української літературної мови
ПРИРОДОЗНАВСТВО Об'єкти контролю у процесі навчання природознавства: — знання (у формі фактів, уявлень, понять) про предмети і явища природи, їх взаємозв'язки і залежності між ними; — уміння виконувати різні види навчально-пізнавальних дій щодо об'єктів природи та інформації про них; — уміння застосовувати спеціальні методи пізнання об'єктів природи (дослід, практичну роботу, спостереження); — уміння виконувати практичні дії з об'єктами природи; — уміння оцінювати об'єкти природи, а також поведінку свою й інших людей у природі. Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів з природознавства, виявлених під час перевірки, є: — якості засвоєння учнями природознавчих уявлень і понять та властивості сформованих умінь; — рівень оперування природознавчими знаннями: репродуктивний, реконструктивний, творчий, у визначених програмою видах практичної і навчально-пізнавальної діяльності; — рівень сформованості різних груп умінь: копіювання зразка, виконання способу діяльності за зразком, за аналогією, в нових ситуаціях; — рівень оволодіння досвідом творчої діяльності: частково-пошукова, пошукова; — рівень оволодіння досвідом емоційно-ціннісного ставлення до природи до самого себе і інших людей в природі. За зазначеними критеріями виділяються чотири інтегровані рівні навчальних досягнень учнів: початковий, середній, достатній, високий. Кожний рівень характеризується відповідними оцінками в балах та їх нормами, що визначені на основі поданих критеріїв оцінювання. Рівень навчальних досягнень | Бали | Норми оцінок | Початковий | 1-3 | Учень засвоїв природознавчі знання у формі одиничних уявлень про окремі об'єкти природи. Відтворює зміст уявлень. Називає конкретні об'єкти і розпізнає серед інших. Навчально-пізнавальними уміннями володіє на рівні відтворення зразків способів діяльності. Спостереження проводить за окремими знайомими об'єктами природи. Цілеспрямовано виявляє їх ознаки чи властивості. Досліди і практичні роботи виконує за детальною інструкцією. Часткові висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт повторює. Повторює найпростіші оцінні судження про об'єкти природи, поведінку свою й інших людей у природі. Працює під безпосереднім керівництвом учителя, потребує значної його допомоги. Допомогу сприймає не одразу, а після детального пояснення | 1 | Називає окремі сталі й більшість випадкових ознак одиничних уявлень. 3 допомогою вчителя користується алгоритмом, планом, інструкцією при відтворенні зразків різних способів діяльності. В окремих діях способу діяльності та послідовності їх виконання і при повторенні часткових висновків про результати виконання дослідів і практичних робіт допускає значні помилки. Повторює окремі найпростіші оцінні судження | 2 | Називає як сталі, так і випадкові ознаки одиничних уявлень. 3 допомогою вчителя користується алгоритмом, планом, інструкцією при відтворенні зразків різних способів діяльності. Під час виконання окремих дій і при повторенні часткових висновків про результати виконання дослідів і практичних робіт допускає помилки. Повторює частину найпростіших оцінних суджень | 3 | Називає сталі ознаки одиничних уявлень. 3 допомогою вчителя правильно відтворює зразок способу діяльності з опорою на алгоритм, план, інструкцію. Повторює часткові висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт та найпростіші оцінні судження | Середній | 4-6 | Учень засвоїв знання у формі загальних уявлень про об'єкти і явища природи. Відтворює їх зміст. Відповідь ілюструє прикладами з підручника. Встановлює засвоєні на уроках зв'язки між конкретними об'єктами природи. Навчально-пізнавальними уміннями володіє на рівні застосування зразків виконання способів діяльності в незначною мірою змінених умовах. Спостереження проводить за невеликою групою знайомих подібних об'єктів природи. Цілеспрямовано виявляє і називає їхні спільні ознаки чи властивості, встановлює прості зв'язки між ними. Досліди і практичні роботи виконує за інструкцією. Робить часткові висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт, а загальні — повторює. Називає кілька етапів виконання досліду чи практичної роботи. Пояснює призначення окремих приладів. Повторює прості оцінні судження про об'єкти природи, поведінку свою й інших людей у природі. Окремим з них дає найелементарніші пояснення. Потребує допомоги вчителя | 4 | Називає кілька характерних та випадкових ознак загального уявлення. Під час відповіді наводить кілька прикладів з підручника. В окремих діях способу діяльності і в послідовності їх виконання допускає помилки. Цілеспрямовано виявляє і називає окремі спільні ознаки невеликої групи подібних об'єктів та окремі прості зв'язки між ними. У часткових висновках про результати виконання дослідів і практичних робіт і при повторенні загальних висновків помиляється. Повторює окремі прості оцінні судження | 5 | Називає більшість характерних ознак загального уявлення. Наводить приклади з підручника. При виконанні окремих дій допускає помилки. Цілеспрямовано виявляє і називає більшу частину спільних ознак невеликої групи подібних об'єктів і простих зв'язків між ними. В основному правильно робить часткові висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт, але допускає помилки при повторенні загальних. Повторює більшість простих оцінних суджень, намагається їх елементарно пояснити | | 6 | Називає всі характерні ознаки загальних уявлень. Відповідь ілюструє прикладами з підручника. Правильно застосовує зразки виконання способів діяльності в незначною мірою змінених умовах. Цілеспрямовано виявляє і називає всі спільні ознаки невеликої групи подібних об'єктів і прості зв'язки між ними. Правильно робить часткові висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт і повторює загальні. Повторює прості оцінні судження, окремим з них дає найелементарніші пояснення | Достатній | 7-9 | Учень засвоїв природознавчі знання у формі понять. Відповідь ілюструє прикладами як з підручника, так і новими. Розпізнає об'єкти, охоплені окремими поняттями. Встановлює засвоєні на уроках між понятійні зв'язки. Навчально-пізнавальними уміннями володіє на рівні застосування зразків виконання способів діяльності в значною мірою змінених умовах. Бере участь у частково-пошуковій діяльності. Спостереження проводить за групою об'єктів природи одного класу. Цілеспрямовано виявляє і називає їхні загальні ознаки чи властивості та зв'язки між ними. Досліди і практичні роботи виконує за інструкцією. Робить часткові висновки і частину загальних висновків про результати і способи їх виконання. Називає основні етапи виконання дослідів і практичних робіт та називає основні прилади, їх призначення. Висловлює оцінні судження про об'єкти природи, поведінку свою й інших у природі. Для пояснення використовує як засвоєні природничі і нормативні знання, так і знання з життєвого досвіду | | 7 | Називає істотні та неістотні ознаки понять. Приклади переважають із підручника. Називає окремі між понятійні зв'язки. В окремих діях способів діяльності та послідовності їх виконання допускає помилки. Виконує окремі етапи вирішення проблеми із значною допомогою вчителя. Цілеспрямовано виявляє і називає частину загальних ознак групи об'єктів одного класу та зв'язків між ними. При формулюванні часткових і загальних висновків про результати виконання дослідів або практичних робіт допускає помилки. Висловлює оцінні судження. Для пояснення використовує приклади з життєвого досвіду | | 8 | Називає більшість істотних ознак понять. Наводить приклади як з підручника, так і нові. Називає основні між понятійні зв'язки і більшість з них пояснює. При виконанні окремих дій способу діяльності допускає помилки. Окремі етапи вирішення проблеми виконує із незначною допомогою вчителя. Цілеспрямовано виділяє і називає більшість загальних ознак групи об'єктів одного класу та зв'язків між ними. Правильно робить часткові висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт, а в загальних — допускає незначні помилки. Висловлює оцінні судження. Для їх пояснення використовує як знання з життєвого досвіду, так і природничі та нормативні знання | | 9 | Називає всі істотні ознаки понять. Наводить переважно нові приклади. Пояснює засвоєні міжпонятійні зв'язки. Правильно застосовує зразки виконання способів діяльності в значною мірою змінених умовах. Самостійно виконує окремі етапи вирішення проблеми. Цілеспрямовано виявляє і називає всі загальні ознаки групи об'єктів одного класу та зв'язки між ними. Правильно робить часткові і загальні висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт. Висловлює оцінні судження. Для їх пояснення використовує в основному природничі і нормативні знання | | 10-12 | Учень володіє системою природознавчих понять, визначених навчальною програмою. Відповідь ілюструє в основному новими прикладами. Розпізнає об'єкти природи, які охоплені поняттями різного рівня узагальнення. Розуміє і може встановити ро-до-видові зв'язки між поняттями, які передбачені програмою. Пояснює їх. Навчально-пізнавальними уміннями володіє на рівні застосування зразків способів діяльності в нових умовах. Навчальні проблеми вирішує за аналогією. Спостереження проводить за групою об'єктів різних класів. Цілеспрямовано визначає їхні загальні ознаки та зв'язки між ними. Досліди і практичні роботи виконує самостійно за наданою інструкцією або складає її за аналогією. Робить часткові і загальні висновки про результати дослідів і практичних робіт, називає етапи їх виконання, необхідні прилади та їх призначення. Висловлює оцінні судження про об'єкти природи, поведінку свою й інших в природі, пояснює їх, аргументує прикладами | | 10 | Називає більшість понять системи. Розпізнає частину конкретних об'єктів, охоплених цими поняттями. Встановлює основні родоводові зв'язки між поняттями, окремі з них пояснює. Допускає помилки в окремих діях способу діяльності і послідовності їх виконання. Навчальну проблему вирішує за аналогією із допомогою вчителя. Цілеспрямовано виявляє і називає більшість загальних ознак групи об'єктів різних класів та зв'язків між ними. При формулюванні загальних висновків про результати виконання дослідів і практичних робіт допускає помилки. Висловлює оцінні судження, частину із них пояснює і аргументує прикладами | | 11 | Називає майже всі поняття системи. Розпізнає більшість конкретних об'єктів, охоплених цими поняттями. Встановлює більшу частину родовидових зв'язків і пояснює їх. При виконанні окремих дій способу діяльності допускає незначні помилки. Навчальну проблему вирішує за аналогією із незначною допомогою вчителя. Цілеспрямовано виявляє і називає більшість загальних ознак групи об'єктів різних класів і зв'язків між ними. Загальні висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт робить з незначними помилками. Висловлює оцінні судження, значну частину із них пояснює і аргументує прикладами | | 12 | Називає всі поняття програмової системи. Розпізнає відомі і нові об'єкти, охоплені цими поняттями. Встановлює родовидові зв'язки між поняттями. Пояснює їх. Правильно застосовує зразки виконання способів навчально-пізнавальної діяльності в нових умовах. Навчальну проблему вирішує за аналогією самостійно. Цілеспрямовано виявляє і називає всі загальні ознаки групи об'єктів різних класів і зв'язки між ними. Спостереження, дослід, практичну роботу може використати як спосіб вирішення проблеми. Часткові і загальні висновки про результати виконання дослідів і практичних робіт робить без помилок. Висловлює оцінні судження, які пояснює і аргументує власними прикладами |
Назва: Українська мова – державна мова України. Сучасний статус української літературної мови Дата публікації: 2005-03-07 (3960 прочитано) |