Критеріями оцінювання усних відповідей учнів є: правильність відповіді, її повнота, уміння застосовувати знання, послідовність викладу матеріалу та культура мовлення; рівень сформованості вмінь, рівень самостійності учня під час виконання завдань.
Усні відповіді учнів на уроках математики оцінюються вчителем за 12-бальною шкалою за такими нормами:
Рівень навчальних досягнень | Бали | Норми оцінювання навчальних досягнень учнів |
Початковий | 1 | Учень розпізнає математичні об'єкти (приклади, вирази, задачі, геометричні фігури, величини тощо); може виділити їх серед інших; вміє читати й записувати числа; без помилок переписує з підручника (дошки) запропоновані вирази, формули; може зобразити геометричні фігури без заданих розмірів |
2 | Учень здійснює вибір математичного об'єкта за заданими ознаками, але відповідь його фрагментарна; розв'язує з допомогою вчителя найпростіші приклади і задачі, але припускається помилок |
3 | Учень з допомогою вчителя виконує найпростіші математичні завдання, називає окремі суттєві ознаки запропонованих математичних об'єктів |
Середній | 4 | Учень з допомогою вчителя відтворює дії з математичними об'єктами; окремі з них може повторити за зразком; припускається помилок та неточностей, відтворюючи визначення математичних понять |
5 | Учень розуміє основний навчальний матеріал; виконує математичні завдання в межах вивченого матеріалу за відомими йому алгоритмами з частковою допомогою вчителя; правильно розв'язує більшість математичних завдань, але не вміє пояснити свої дії (наприклад, прийом обчислення) |
6 | Учень з допомогою вчителя аналізує й порівнює математичні об'єкти; ілюструє визначення понять прикладами; виконує завдання в межах теми з частковим поясненням; правильно читає математичні вирази (формули) та записує їх, сприймаючи на слух |
Достатній | 7 | Учень знає визначення математичних понять та їх властивостей; застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; виправляє помилки, на які вказує йому вчитель; частково пояснює виконання завдань |
8 | Учень добре володіє програмовим матеріалом; виконує завдання, які передбачені програмою; може частково пояснити та обґрунтувати математичні твердження й виконання завдань |
9 | Учень має повні знання; самостійно виконує математичні завдання (у знайомих ситуаціях) з достатнім поясненням; легко виправляє допущені помилки; досить повно пояснює та обґрунтовує математичні твердження й виконання завдань |
Високий | 10 | Учень володіє глибокими і міцними знаннями; уміло користується математичною термінологією; виконує математичні завдання з повним поясненням і обґрунтуванням |
11 | Учень володіє узагальненими знаннями програмового матеріалу; використовує набуті знання і вміння під час розв'язування завдань творчого характеру; правильно висловлює математичні міркування та обґрунтовує їх |
12 | Учень має системні, дійові знання; для розв'язування математичних завдань використовує раціональні способи й прийоми; застосовує набуті знання в нових ситуаціях та обґрунтовує свої дії; пропонує нові шляхи розв'язання математичних задач; вміє самостійно аналізувати вивчений матеріал |