ѕол≥толог≥¤ > ∆≥ночий рух ”крањни ¤к чинник гендерноњ р≥вноваги та гендерноњ демократ≥њ в украњнському соц≥ум≥
ѕрот¤гом 1993 року це питанн¤ активно обговорювалос¤ в ж≥ночих орган≥зац≥¤х ”крањни ≥ стало центральним в робот≥ першого ¬сеукрањнського зТњзду ж≥ночих орган≥зац≥й (1994 р.), ¤кий з≥брав 400 делегаток з Ћуганщини ≥ ∆итомирщини, «апор≥жж¤ ≥ ќдещини, „ерн≥г≥вщини ≥ Ѕуковини, √аличини ≥ јвтономноњ –еспубл≥ки рим. «Тњзд висунув ≥дею створенн¤ –ади ∆≥нок ”крањни, до ¤коњ входили б на асоц≥йованих засадах представниц≥ вс≥х ж≥ночих орган≥зац≥й та прийн¤в зверненн¤ до ж≥нок ”крањни, в ¤кому зазначалась: Ђ¬≥д нас Ц матер≥в, учител≥в, хл≥бороб≥в, роб≥тниць, л≥кар≥в, в≥д нас Ц украњнок та рос≥¤нок, польок та Їврейок, в≥д нас Ц в≥руючих та нев≥руючих, ус≥х сущих на ц≥й земл≥ залежить дол¤ наших д≥тей, нашоњ держави! “ож забудьмо кривди, згуртуймос¤ до сп≥льноњ т¤жкоњ буд≥вничоњ роботи!ї ѕроблема обТЇднанн¤ зусиль ж≥ночих орган≥зац≥й активно обговорювалас¤ на м≥жнародних конференц≥¤х У∆≥нка в державотворенн≥Ф (1993 р.) та Ђ∆≥нка ≥ демократ≥¤ї (1995 р.). ” ѕрограм≥ ƒ≥й та ƒекларац≥њ, прийн¤тих на конференц≥њ у 1995 р., зокрема, зазначалос¤: Ђ—при¤ти консол≥дац≥њ зусиль при участ≥ у вир≥шенн≥ загальнонац≥ональних ≥ глобальних проблем м≥ж нац≥ональними та м≥жнародними ж≥ночими орган≥зац≥¤ми. «адл¤ ц≥Їњ мети продовжити вивченн¤ м≥жнародного досв≥ду виникненн¤ ≥ функц≥онуванн¤ загальнонац≥ональних ж≥ночих рад, актив≥зувати роботу щодо пошуку сп≥льних п≥дход≥в ≥ зд≥йсненн¤ сп≥льних д≥й дл¤ створенн¤ на взаЇмоузгоджених засадах ¬сеукрањнськоњ –ади ж≥ночих орган≥зац≥й ≥ сп≥льноњ розробки програми соц≥ального захисту ж≥нокї. «годом Ђ—оюз ”крањнокї запропонував створити оординац≥йну нараду ж≥ночих орган≥зац≥й без структурноњ надбудови ≥ з почерговим головуванн¤м. « 1995 р. активну роль в консол≥дац≥њ орган≥зованого ж≥ночого руху в≥д≥граЇ ¬сеукрањнське ж≥ноче товариство ≥мен≥ ќ. “ел≥ги. «окрема, було проведено к≥лька консультац≥й з л≥дерами пров≥дних ж≥ночих орган≥зац≥й, опубл≥кован≥ в≥дпов≥дн≥ виступи в прес≥, на рад≥о та телебаченн≥. “ака к≥льк≥сть пропозиц≥й щодо створенн¤ украњнського органу, п≥д ег≥дою ¤кого могли б координуватис¤ зусилл¤ ж≥ночих орган≥зац≥й, св≥дчила про потребу в так≥й координац≥њ та про складн≥сть процесу усв≥домленн¤ кер≥вниц¤ми ж≥ночих орган≥зац≥й необх≥дност≥ такого органу при збереженн≥ автоном≥њ кожноњ з орган≥зац≥й. ” результат≥ тривалих переговор≥в м≥ж кер≥вниц¤ми найчисельн≥ших ж≥ночих орган≥зац≥й, пошуку ними спри¤тливих та можливих форм координац≥њ була дос¤гнута домовлен≥сть про створенн¤ такого УпарасольковогоФ органу. ѕосередником у ц≥й справ≥ виступила народний депутат ”крањни голова ом≥тету у справах ж≥нок, материнства ≥ дитинства при ѕрезидентов≥ ”крањни ќлена рандакова. 17 лютого 1996 р. на своЇму першому з≥бранн≥ кер≥вники всеукрањнських ж≥ночих орган≥зац≥й домовилис¤ про створенн¤ ѕост≥йно д≥ючоњ наради громадських ж≥ночих орган≥зац≥й ”крањни ≥ звернулис¤ з за¤вою до вс≥х ж≥ночих орган≥зац≥й про необх≥дн≥сть координац≥њ зусиль ж≥ночого руху Ђз метою вагом≥шого впливу на законодавчий процес, реал≥зац≥ю державних програм з питань соц≥ально-правового захисту ж≥нок та д≥тейї. «а¤ву п≥дписали голови 11 ж≥ночих орган≥зац≥й. јле в≥д проголошенн¤ нам≥р≥в до створенн¤ д≥Ївого ≥ впливового органу Ц довга в≥дстань. Ќаступним кроком на шл¤ху до консол≥дац≥њ ж≥ночого руху стала всеукрањнська конференц≥¤ Ђ—тратег≥њ „етвертоњ ¬сесв≥тньоњ конференц≥њ з≥ становища ж≥нок ≥ програма д≥й в ”крањн≥ї (1996 р.), ≥н≥ц≥йована ѕрограмою розвитку ќќЌ в ”крањн≥. онференц≥¤, що з≥брала 350 учасниць ≥з 50 ж≥ночих орган≥зац≥й, накреслила основн≥ напр¤мки сп≥впрац≥: поЇднанн¤ зусиль всеукрањнських та рег≥ональних орган≥зац≥й, сп≥льне проведенн¤ р≥зного роду науково-практичних конференц≥й, сем≥нар≥в, диспут≥в, круглих стол≥в з питань п≥дготовки ж≥нок до участ≥ в управл≥нн≥ на р≥зних р≥вн¤х, обм≥ну досв≥дом роботи та ≥нформац≥њ з проблем ж≥ночого руху, розвиток звТ¤зк≥в м≥ж ус≥ма громадськими орган≥зац≥¤ми; виданн¤ в≥дпов≥дного ≥нформац≥йного бюлетен¤; участь у робот≥ благод≥йних фонд≥в дл¤ орган≥зац≥њ навчанн¤, в≥дпочинку та оздоровленн¤ д≥тей, особливо тих, ¤к≥ постраждали в≥д авар≥њ на „орнобильськ≥й ј≈—; патронажна д≥¤льн≥сть тощо. јктивна дискус≥¤, ¤ка розгорнулас¤ навколо лег≥тим≥зац≥њ ѕост≥йно д≥ючоњ наради громадських ж≥ночих орган≥зац≥й ¤к форми сп≥впрац≥ р≥зних ж≥ночих орган≥зац≥й довела складн≥сть обТЇднавчого процесу дл¤ ж≥ночих орган≥зац≥й та визначила ≥снуванн¤ розб≥жностей щодо нього з боку орган≥зац≥й р≥зного типу. “ак, орган≥зац≥њ фем≥н≥стичного напр¤мку, спов≥дуючи принципи плюрал≥зму форм ≥ метод≥в д≥¤льност≥, не прагнуть до обТЇднанн¤ у Їдину орган≥зац≥ю. ѓх позиц≥¤ ірунтуЇтьс¤ на тому, що: по-перше, орган≥зована громадська д≥¤льн≥сть була дискредитована за час≥в ≥снуванн¤ тотал≥тарного режиму, тому створенн¤ Їдиноњ орган≥зац≥њ не викликаЇ дов≥ри у тих орган≥зац≥й, ¤к≥ побудован≥ за горизонтальним принципом ≥ спов≥дують ≥дењ автономност≥ та плюрал≥зму д≥й. ѕо-друге, дом≥нуюча роль у так≥й структур≥ належала б традиц≥йним ж≥ночим орган≥зац≥¤м, а це призведе до ≥Їрарх≥зац≥њ та н≥велюванн¤ в≥дм≥нностей м≥ж орган≥зац≥¤ми ≥ поглинанн¤ невеликих за чисельн≥стю груп. ѕо-третЇ, чисельна орган≥зац≥¤ менш моб≥льна та не здатна до розвитку. ќднак, усв≥домлюючи передчасн≥сть створенн¤ Їдиноњ ж≥ночоњ орган≥зац≥њ, фем≥н≥стичн≥ групи дл¤ координац≥њ зусиль, обм≥ну ≥нформац≥Їю, сп≥льного пошуку матер≥альних ресурс≥в створюють Ђпарасольков≥ї орган≥зац≥њ, збер≥гаючи при цьому свою внутр≥шню групову структуру. ѕрикладом такоњ орган≥зац≥њ Ї онсорц≥ум ж≥ночих орган≥зац≥й —Ќƒ-—Ўј, ¤кий орган≥зовуЇ сп≥впрацю з неур¤довими неприбутковими ж≥ночими орган≥зац≥¤ми з метою побудови демократичних сусп≥льств у нових незалежних державах, до ¤кого вход¤ть б≥льше 170 орган≥зац≥й. онсорц≥ум д≥Ї з 1992 року за ф≥нансовоњ п≥дтримки м≥жнародних фонд≥в ≥ представл¤Ї собою структуру взаЇмод≥њ та обм≥ну ≥нформац≥Їю, ресурсами м≥ж орган≥зац≥¤ми, що вход¤ть до його складу. —ьогодн≥ ц¤ структура перетворилас¤ на активний м≥жнародний форум, де в≥дбуваЇтьс¤ обм≥н ≥де¤ми та надаютьс¤ можливост≥ участ≥ у навчальних програмах. ≤де¤ про утворенн¤ украњнськоњ ланки фем≥н≥стських орган≥зац≥й реал≥зувалас¤ на ‘орум≥ Ђƒва роки п≥сл¤ ѕек≥ну: п≥дсумки, напр¤мки, перспективиї (јлушта, 1997 р.). ƒо нењ вв≥йшли: Ђѕрогресивн≥ ж≥нкиї (¬≥нниц¤), Ђ”крањнський ÷ентр ∆≥ночих —туд≥йї ( ињв), Ђ√уман≥тарна ≥н≥ц≥ативаї (’арк≥в), Ђ‘ем≥н-≥нформї (’арк≥в). «г≥дно програми орган≥зац≥¤ в≥дкрита дл¤ вс≥х товариств, ¤к≥ под≥л¤ють ≥деолог≥ю фем≥н≥зму. –обота секц≥њ продемонструвала ≥ нов≥ форми взаЇмозвТ¤зку м≥ж ж≥ночими орган≥зац≥¤ми р≥зних рег≥он≥в та проголосила створенн¤ коал≥ц≥њ ж≥ночих орган≥зац≥й. ¬ документах ‘оруму проголошений нам≥р створенн¤ –ади ƒ≥й Ќ∆√ќ ”крањни з метою розширенн¤ участ≥ ж≥нок у процес≥ прийн¤тт¤ р≥шень та актив≥зац≥њ сп≥впрац≥ з засобами масовоњ ≥нформац≥њ. ѕевним кроком на шл¤ху до координац≥њ д≥й ж≥ночих орган≥зац≥й стала м≥жнародна науково-практична конференц≥¤ Ђ∆≥нка в державотворенн≥ ”крањниї (¬≥нниц¤, 1997 р.), в ¤к≥й вз¤ли участь близько 120 учасниць. Ќа н≥й знову йшлос¤ про створенн¤ загальнокоординац≥йного органу в д≥¤льност≥ ж≥ночих орган≥зац≥й. ѕропозиц≥њ, розроблен≥ ћ≥жнародним ∆≥ночим форумом в јлушт≥ та ¬≥нницькою конференц≥Їю ж≥ночих орган≥зац≥й, були винесен≥ на обговоренн¤ оординац≥йноњ –ади у справах ж≥нок при ћ≥н≥стерств≥ ”крањни у справах с≥мТњ та молод≥, ¤ка д≥¤ла з березн¤ 1997 р. ” травн≥ 1997 р. було засновано √ендерне бюро Ц координац≥йний орган в рамках проекту ќќЌ Ђ√ендер у розвиткуї. …ого д≥¤льн≥сть суттЇво вплинула на ≥нтеграц≥ю гендерних п≥дход≥в у державн≥ програми та д≥¤льн≥сть громадських структур. Ѕюро зд≥йснюЇ гендерну експертизу ≥снуючих державних програм та нормативно-правових акт≥в. олективна монограф≥¤ У√ендерний анал≥з украњнського сусп≥льстваФ («аг. ред. “. ћельник) стала першою спробою комплексного наукового досл≥дженн¤ украњнського сусп≥льства в умовах реформуванн¤ й перебудови, зд≥йсненого на основ≥ гендерного п≥дходу. ÷е досить р≥шучий крок √ендерного Ѕюро та колективу автор≥в щодо системного, ц≥л≥сного вивченн¤ пол¤ р≥вних прав ≥ р≥вних можливостей. Ѕюро проводить навчально-осв≥тню роботу через видавничу д≥¤льн≥сть та шл¤хом проведенн¤ сем≥нар≥в, круглих стол≥в, до ¤ких залучаютьс¤ ¤к науковц≥, так ≥ представники недержавних орган≥зац≥й, службовц≥. р≥м досл≥дженн¤ сучасного статусу ж≥нок в ”крањн≥ та впровадженн¤ гендерних п≥дход≥в у державн≥ програми, √ендерне бюро спри¤Ї розвитку мереж≥ неур¤дових ж≥ночих орган≥зац≥й та сп≥впрацюЇ з уже ≥снуючими. —п≥льно з парламентар≥¤ми ≥з Ўвец≥њ гендерна програма ѕ–ќќЌ провела р¤д науково-практичних сем≥нар≥в Ђ¬ибори-98ї дл¤ ж≥нок-кандидат≥в у депутати вс≥х р≥вн≥в иЇва, Ћьвова, ’аркова та јвтономноњ –еспубл≥ки рим. ”т≥м, √ендерне Ѕюро за своњми ц≥л¤ми, метою створенн¤, зм≥стом обраноњ д≥¤льност≥ не зн¤ло проблему створенн¤ координац≥йного органу громадських ж≥ночих орган≥зац≥й. ѕитанн¤ створенн¤ громадського органу на зразок Ќац≥ональноњ ∆≥ночоњ –ади було головним на зустр≥ч≥ ж≥ночих орган≥зац≥й, орган≥зованоњ 15 липн¤ 1997 р. за ≥н≥ц≥ативою проекту ѕ–ќќЌ Ђ√ендер у розвиткуї. Ќа зустр≥ч≥ були присутн≥ голови в≥д 12 ж≥ночих орган≥зац≥й, представники јдм≥н≥страц≥њ ѕрезидента ”крањни, аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ћ≥н≥стерства ”крањни у справах с≥мТњ та молод≥. —творенн¤ Ќац≥ональноњ ∆≥ночоњ –ади. ћова йшла, власне, про в≥дтворенн¤ д≥¤льност≥ такого органу, адже ”крањна мала ≥сторичний досв≥д д≥¤льност≥ такоњ –ади, ¤ка входила до —в≥товоњ –ади ще на початку ’’ стол≥тт¤. ¬с≥ учасниц≥ зустр≥ч≥ наголошували на тому, що зд≥йснити ц≥ нам≥ри можна лише сп≥льними зусилл¤ми, але механ≥зм≥в њх реал≥зац≥њ не було знайдено. ћ≥ж тим згода, ¤коњ д≥йшли учасниц≥ Ц це створенн¤ робочоњ групи з п≥дготовки пропозиц≥й про створенн¤ –ади Ц всеукрањнського ж≥ночого координац≥йного органу.
Ќазва: ∆≥ночий рух ”крањни ¤к чинник гендерноњ р≥вноваги та гендерноњ демократ≥њ в украњнському соц≥ум≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (8257 прочитано) |