Правознавство > Договір перевезення
Істотними умовами договору транспортного експедирування є: відомості про
сторони договору; вид послуг експедитора; вид і найменування вантажу; права
та обов'язки сторін; відповідальність сторін; розмір плати експедитору; порядок
розрахунків; пункти відправлення і призначення вантажу; порядок узгодження змін
маршруту, виду транспорту, указівок клієнта; термін виконання договору, а також
всі інші умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто
згоди. Зовнішньоекономічні договори (контракти) транспортного експедирування
повинні відповідати вимогам законодавства України про зовнішньоекономічну діяльність
Функції експедитора може виконувати й перевізник за договором перевезення.
У цьому разі укладається так званий змішаний договір, що містить у собі елементи
як договору перевезення, так і договору транспортного експедирування.
Договір транспортного експедирування укладається в письмовій формі. При цьому
у випадках, коли умовами договору передбачено вчинення експедитором дій від
імені клієнта, останній повинен видати експедиторові довіреність.
Транспортна експедиція вважається допоміжним видом діяльності, пов'язаним
з перевезенням вантажу.
Суб'єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники
та вантажоодержувачі.
Стаття 307 ГКУ визначає, що договір перевезення вантажу – це договір, за
яким одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною
(вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством
чи договором строк і видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу),
а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену
плату. Крім того, ГКУ покладає на перевізника обов'язок забезпечувати вантажовідправників
бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
Господарський кодекс встановлює спеціальні назви для довгострокових договорів
перевезення залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення:
• довгостроковий – на залізничному і морському транспорті,
• навігаційний – на річковому транспорті (внутрішньому флоті),
• спеціальний – на повітряному транспорті,
• річний – на автомобільному транспорті.
Щодо договору транспортного експедирування ГКУ встановлює особливість, відповідно
до якої плата за договором транспортного експедирування здійснюється за цінами,
що визначаються главою 21 цього Кодексу. Стаття 189 ГКУ зазначає, що ціна є
істотною умовою господарського договору та вказується в договорі у гривнях.
Лише у зовнішньоекономічних договорах (контрактах) ціни можуть визначатися в
іноземній валюті за згодою сторін.
При укладенні господарського договору сторони зобов'язані в будь-якому разі
погодити предмет, ціну та строк дії договору відповідно до статті 180 ГКУ.
За невиконання або неналежне виконання обов’язків за договором про транспортне
експедирування сторони несуть майнову відповідальність. Вона визначається як
загальними положеннями про зобов’язання, так і нормами транспортних статутів
(кодексів), договорами між експедиторами та клієнтами, які укладають на основі
типових договорів (наприклад, типовий договір про централізоване завершення
(вивезення) вантажів на станції залізниць, у порти (на пристані), аеропорти,
виконання міжміських перевезень вантажів і транспортне експедирування автотранспортними
підприємствами та організаціями автомобільного транспорту загального користування).
Договором про експедирування, за умовами якого експедитор діє від імені,
може бути передбачено відповідальність експедитора за неналежне виконання договорів
перевезення, укладених ним з метою забезпечити доставку вантажу. Така відповідальність
експедитора визначається за тими правилами, за якими перед ним відповідає той
чи інший перевізник, якщо договором не передбачено підвищену відповідальність
експедитора. Зокрема, експедитор відповідає перед клієнтом за неподання контейнера
під завантаження, за невручення квитанції про приймання вантажу до перевезення
або накладної після одержання вантажу від перевізника, за нестачу, пошкодження
вантажу тощо. Клієнт несе відповідальність за невикористання поданих автомобілів
чи контейнерів, за несвоєчасну оплату наданих послуг тощо.
Договором транспортного експедирування передбачається розмір плати експедитору.
Він може встановлюватися як у фіксованому розмірі, так і у вигляді відсотка
від обсягу послуг, організованих експедитором. При цьому слід пам'ятати, що
згідно із ст. 9 Закону № 1955 у плату експедитора не включаються витрати експедитора
на оплату послуг (робіт) інших осіб, залучених до виконання договору і на оплату
зборів (обов'язкових платежів), що сплачуються при виконанні договору ТЕ. Підтвердженням
витрат експедитора є документи (зокрема, рахунки, накладні), видані суб'єктами
господарювання, залученими до виконання договору транспортного експедирування.
Факт надання послуги експедитора під час перевезення підтверджується єдиним
транспортним документом чи комплектом документів (залізничних, автомобільних,
авіаційних накладних, а також коносаментів), що відображають шлях проходження
вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
Звернімо увагу, що особливістю договору транспортного експедирування є те,
що він містить елементи договору комісії. Адже за даним договором експедитор
зобов'язується за плату і за рахунок клієнта виконати чи організувати виконання
послуг, визначених договором, що пов'язані з перевезенням вантажу (ст. 929 ЦКУ,
ст. 316 ГКУ, ст. 9 Закону № 1955). Але саме на цій умові ознаки комісії в даному
договорі і закінчуються. Відносини за договорами комісії визначені главою 69
ЦКУ.
7. Договір перевезення пошти
Перевезення пошти здійснюється за договором перевезення і може здійснюватися
кількома видами транспорту.
За перевезення пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається
за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими
актами. Якщо розмір провізної плати не визначений, стягується розумна плата.
Плата за перевезення пошти, що здійснюється транспортом загального користування,
визначається за домовленістю сторін, якщо вона не встановлена тарифами, затвердженими
у встановленому порядку.
Перевезення, що здійснюється юридичною особою, вважається перевезенням транспортом
загального користування, якщо із закону, інших нормативно-правових актів або
ліцензії, виданої цій організації, випливає, що вона має здійснювати перевезення
пошти за зверненням будь-якої особи.
Пільгові умови перевезення пошти транспортом загального користування можуть
встановлюватися організацією, підприємством транспорту за їх рахунок або за
рахунок відповідного бюджету у випадках, встановлених законом та іншими нормативно-правовими
актами.
Перевезення пошти може здійснюватися в спеціально пристосованих підприємствами
залізничного транспорту, виділених місцях пасажирських, багажних вагонів або
тамбурах пасажирських, швидких пасажирських та приміських і місцевих поїздів,
електро- і дизель-поїздів за рахунок підприємств (філіалів) поштового зв'язку.
У поштових вагонах може перевозитись службовий великогабаритний вантаж масою
більше 20 кг (кожне місце), що відправляється підприємствами (філіалами) поштового
зв'язку за дозволом об'єднання поштового зв'язку. Залізниці мають право перевіряти
вагу пошти і зобов'язати вивантажити з вагона залишок пошти проти встановленої
норми. Пошта, що перевозиться в поштових вагонах, супроводжується працівниками
поштового зв'язку (роз'їзною бригадою).
Назва: Договір перевезення Дата публікації: 2006-01-18 (15750 прочитано) |