Правознавство > Договір перевезення
Перевезення вантажу оформлюється спеціальним транспортним документом, який
супроводжує вантаж і по суті є письмовою формою договору. Таким документом при
перевезеннях вантажів залізничним і річковим транспортом є накладна, автомобільним
– товарно-транспортна накладна, морським – коносамент.
Договір морського перевезення вантажу може бути укладений за умови надання
для перевезення всього судна, його частини або певних суднових приміщень. Такий
договір називаються рейсовим чартером, або цертепартією, він є консенсуальним
договором. Проте й при укладенні рейсового чартеру для посвідчення прийняття
вантажу до морського перевезення перевізник видає відправникові коносамент,
який, на відміну від основних транспортних документів нс інших видах транспорту,
є товаророзпорядчим документом.
Чартер застосовується і для перевезення вантажів, багажу, вантажів та пошти
повітряним транспортом. Чартерне повітряне перевезення виконується на підставі
договору чартеру (фрахтування повітряного судна), за яким одна сторона (фрахтівник)
зобов’язується надати іншій стороні (фрахтувальникові) за плати всю місткість
одного чи кількох повітряних суден на один або кілька рейсів для повітряного
перевезення пасажирів, багажу, вантажу і пошти або для іншої мети, якщо це не
суперечить чинному законодавству.
Чартер застосовується і для перевезення пасажирів, багажу, вантажів та пошти
повітряним транспортом. Чартерне повітряне перевезення виконується на підставі
договору чартеру (фрахтування повітряного судна), за яким одна сторона (фрахтівник)
зобов’язується надати іншій стороні (фрахтувальникові) за плату всю місткість
одного чи кількох повітряних суден на один або кілька рейсів для повітряного
перевезення пасажирів, багажу, вантажу і пошти або для іншої мети, якщо це не
суперечить чинному законодавству.
Договір перевезення вантажу укладають шляхом зустрічних дій обох сторін:
передачі перевізником транспортного засобу і пред’явлення відправником вантажу
разом із заповненим на кожну відправку транспортним документом (наприклад, накладною).
У ньому зазначаються головні умови договору перевезення: найменування учасників,
характеристика вантажу, дата прийняття його до перевезення тощо.
Перевізник має право перевірити ці документи щодо їх точності та достовірності.
Основний перевізний документ супроводжує вантаж і в пункті призначення видається
одержувачеві разом з вантажем.
2.2. Виконання договорів про перевезення вантажів
За договором про перевезення вантажу транспортна організація — перевізник
повинна доставити ввірений їй відправником вантаж до пункту призначення і видати
його уповноваженій на одержання вантажу особі (одержувачеві). Проте належне
виконання договору перевізником обумовлене додержанням ним ряду умов, що випливають
безпосередньо зі статуту (кодексу) і необхідні для нормального початку та завершення
перевізного процесу. Це, зокрема, стосується стану перевізних засобів.
Перевізник повинен подавати під навантаження справні вагони й контейнери,
придатні для перевезення певного вантажу, очищені від залишків вантажу і сміття,
а в разі потреби — промиті та продезинфіковані. Придатність вагонів для перевезення
вантажу визначає відправник, засобами якого здійснюється завантаження, або
залізниця, якщо завантаження здійснюється засобами залізниці, а придатність
контейнерів, цистерн та бункерних напіввагонів — відправник.
Розрізняють справність рухомого складу для перевезення вантажу у технічному
та комерційному відношеннях. Вагон чи контейнер може бути технічно справним,
однак непридатним для перевезення конкретного вантажу в комерційному відношенні.
Наприклад, контейнер має стійкий сторонній запах, а до навантаження призначено
продовольчі товари, що сприймають цей запах. Під придатністю рухомого складу
в комерційному відношенні для перевезення цього вантажу слід розуміти технічний
і фізичний стани рухомого складу, від яких залежить забезпечення збереженості
вантажу при перевезенні. Тому, якщо поданий під навантаження вагон або контейнер
за своїм технічним станом або у комерційному відношенні не забезпечить збереженість
вантажу при перевезенні, вантажовідправник може відмовитися від навантаження
його у цей рухомий склад.
При морських перевезеннях вантажів перевізник повинен заздалегідь, до початку
рейсу, привести судно в мореплавний стан: забезпечити технічну придатність судна
до плавання, належним чином спорядити його, укомплектувати екіпажем і забезпечити
всім необхідним, а також привести трюми та всі інші приміщення судна, де перевозиться
вантаж, у такий стан, який забезпечував би приймання, перевезення та схоронність
вантажу (ст. 143 Кодексу торговельного мореплавства). Такі самі обов'язки перевізника
передбачено правилами, що діють на річковому та автомобільному транспорті.
У поняття придатності рухомого складу включається і вимога щодо належного
опломбування перевізних засобів. Так, завантажені криті вагони та цистерни пломбуються
пломбами залізниці, коли вона їх завантажувала, та пломбами відправника, коли
транспортні засоби завантажував відправник. Опломбування перекриває доступ до
вантажу під час його перевезення.
Перевізник повинен забезпечити цілість і схоронність прийнятого до перевезення
вантажу. Цей обов'язок виникає з моменту одержання перевізником вантажу до перевезення
і до видачі його одержувачеві у пункті призначення. Порушення перевізником
цього обов'язку призводить до відповідальності за втрату, недостачу, псування
чи пошкодження вантажу. Забезпечення цілості і схоронності вантажу включає
також і додержання особливих правил перевезення, що стосуються певних видів
вантажів. Так, вантаж, який швидко псується при перевезенні, потребує додержання
відповідних температур. На автомобільному транспорті контроль за температурним
режимом здійснюють контрольно-пропускні пункти автотранспортних організацій,
що відображається у листі контрольних перевірок.
Перевізник повинен своєчасно виконати свій обов'язок з доставки вантажу до
пункту призначення та видачі його одержувачеві. Строки доставки встановлюють
транспортні статути (кодекси) або правила перевезення. Якщо строк доставки
у зазначеному порядку не встановлений, сторони мають право визначити його у
договорі (ст. 364 ЦК України). При перевезеннях у прямому змішаному сполученні
строки доставки вантажів встановлюють за сукупністю строків доставки їх залізничним
та іншими видами транспорту і обчислюють на основі чинних на цих видах транспорту
правил обчислення строків доставки (ст. 171 Статуту внутрішнього водного транспорту;
ст. 118 Статуту автомобільного транспорту).
Існує кілька частин строків доставки вантажу, зокрема на залізничному транспорті
вони включають: а) час на виконання необхідних дій з відправлення вантажу;
б) час на транспортування, тобто перебування вантажу в дорозі; в) строк на
видачу вантажу одержувачеві. Строк доставки залежить і від швидкості (вантажної
чи великої), якою відправлено вантаж. Вантаж вважається доставленим у строк,
визначений законом чи договором, якщо на станції призначення його розвантажено
засобами залізниці чи вагон (контейнер) з вантажем подано під розвантаження
засобами одержувача до закінчення встановленого строку доставки. При затримці
подачі вагонів (контейнерів) під розвантаження внаслідок зайнятості вантажного
фронту або з інших причин, що залежать від одержувача, вантаж вважається доставленим
вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого строку
доставки (ст. 41 Статуту залізниць). На автомобільному транспорті дуже важливою
є фіксація у товарно-транспортних накладних часу прибуття й вибуття автомобілів
під навантаження або розвантаження. Відповідно до ст. 53 Статуту автомобільного
транспорту час прибуття автомобіля під навантаження обчислюється з моменту
пред'явлення водієм дорожнього листа в пункті навантаження, а час прибуття
автомобіля під розвантаження — з моменту пред'явлення водієм товарно-транспортної
накладної у пункті розвантаження. На морському транспорті строки доставки вантажів
можуть бути встановлені законом чи договором, а в разі їх відсутності вантаж
доставляється відповідно до строків, звичайно прийнятих у морській практиці
(ст. 160 Кодексу торговельного мореплавства).
Назва: Договір перевезення Дата публікації: 2006-01-18 (15750 прочитано) |