Правознавство > Договір перевезення
Нарешті, у пункті призначення перевізник повинен видати вантаж одержувачеві,
зазначеному в транспортному документі.
Видача вантажу одержувачеві — завершальний процес перевезення. Перевізник
повинен повідомити одержувача про прибуття вантажу на його адресу. Так, залізниця
повідомляє одержувача в день прибуття вантажу, проте не пізніше 12 годин наступного
дня.
Разом з тим одержувач повинен прийняти вантаж від перевізника і вивезти його
зі станції (порту) призначення. Одержувач має повністю розвантажити вагони,
цистерни та контейнери. Після розвантаження вагони та контейнери мають бути
очищені всередині і ззовні. Очищення і промивання, а в разі потреби дезинфекція
вагонів після перевезення тварин, птиці, сирих продуктів та вантажів, які швидко
псуються, здійснюються засобами залізниці за рахунок одержувача.
При видачі вантажу в пункті призначення перевізник та одержувач повинні додержуватися
правил, чинних на певному виді транспорту. Відповідно до ст. 66 Статуту автомобільного
транспорту перевізник при здачі вантажу одержувачеві зобов'язаний перевірити
вагу, кількість місць і стан вантажу в разі:
прибуття вантажу в несправному кузові рухомого складу або у справному кузові,
але з пошкодженими пломбами чи з пломбами попутної вантажної автостанції;
прибуття вантажу, який швидко псується, з порушенням строків доставки або
встановленого правилами перевезення температурного режиму;
—прибуття вантажу, навантаженого автотранспортним підприємством, і видачі
його зі складу вантажної автостанції тощо.
В усіх інших випадках тарні та штучні вантажі видає автотранспортне підприємство,
перевіряючи вагу і стан вантажу тільки у пошкоджених місцях. При їх виявленні,
а також за інших обставин, які можуть впливати на стан вантажу, перевізник
має провести перевірку вантажу в пошкоджених місцях за товарно-транспортною
накладною з розкриттям пошкоджених місць.
На станціях призначення залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість
місць і стан вантажу у разі:
∙ прибуття вантажу у пошкодженому вагоні (контейнері), а також у вагоні (контейнері)
з пошкодженими пломбами відправника або пломбами попутних станцій;
∙ прибуття вантажу з ознаками недостачі, псування або пошкодження під час
перевезення на відкритому рухомому складі або у критих вагонах без пломб, якщо
таке перевезення передбачене Правилами;
∙ прибуття швидкопсувного вантажу з порушенням граничного терміну або з
порушенням температурного режиму в рефрижераторних вагонах;
∙ прибуття вантажу, який був завантажений залізницею;
∙ видачі з місць загального користування вантажів, вивантажених залізницею;
∙ прибуття вантажів у вагонах навалом і насипом за вимогою одержувача у
розмірах, передбачених Правилами перевезення вантажів (ст. 52 Статуту залізниць).
Перелік випадків, коли перевізник зобов'язаний перевіряти кількість місць,
вагу і стан вантажу в пункті призначення, передбачений також ст. 100 Статуту
внутрішнього водного транспорту. Згідно зі ст. 165 Кодексу торговельного мореплавства
одержувач і перевізник мають право вимагати до видачі вантажу його огляду та
перевірки кількості. Зумовлені цим витрати несе особа, яка зажадала огляду та
перевірки вантажу. Вантаж вважається виданим з часу, коли одержувач розписався
в дорожній відомості про одержання вантажу (ст. 95 Статуту внутрішнього водного
транспорту). На автомобільному транспорті одержання вантажу засвідчують підписом
і печаткою одержувача на трьох примірниках товарно-транспортної накладної, два
з яких залишаються у водія-експедитора (ст. 72 Статуту автомобільного транспорту),
З фактом укладення договору перевезення вантажу певні права та обов'язки
виникають також у відправника вантажу. Деякі з них передбачені транспортними
статутами (кодексами) і правилами перевезення вантажів і передують укладенню
договору, зокрема:
~ відправник повинен пред'явити вантаж до перевезення у належному стані,
у справній тарі та упаковці, відповідно до державних стандартів і технічних
умов, які забезпечують повну його схоронність. Усі необхідні для перевезення
матеріали (стойки, прокладки тощо) заготовляє і подає відправник (ст. 142
Кодексу торговельного мореплавства; статті 52 і 56 Статуту автомобільного транспорту);
~ відправник водночас з пред'явленням вантажу подає перевізникові необхідну
кількість примірників правильно заповнених транспортних документів, а також
додає до них усі документи, необхідні для додержання санітарних, митних, карантинних
та інших правил. На залізничному та внутрішньому водному транспорті на посвідчення
прийняття вантажу до перевезення відправникові видається вантажна квитанція
чи квитанція. При морських перевезеннях відправник разом з вантажем подає перевізникові
завантажувальний документ, на підставі якого перевізник видає відправникові
коносамент (ст. 137 Кодексу торговельного мореплавства).
З метою ефективного використання транспортних засобів відправник повинен,
за загальним правилом, повністю і раціонально завантажити їх.
Водночас на морському транспорті на вимогу відправника, якому для перевезення
надано все судно (чартер), перевізник повинен відправити судно в плавання, хоч
би не весь вантаж був завантажений. Перевізник у цьому разі зберігає право на
повний фрахт, тобто плату за перевезення (ст. 155 Кодексу торговельного мореплавства).
Вантажовідправники повинні своєчасно завантажувати подані їм транспортні
засоби. На залізничному транспорті строки навантаження та розвантаження вантажів
залежать від способу (механізованого чи немеханізованого) проведення цієї операції.
При морських перевезеннях строк, протягом якого вантаж має бути завантажений
на судно (сталійний час), визначається угодою сторін, а за її відсутності —
строками, прийнятими в порту завантаження. Угодою сторін може бути встановлений
додатковий, після закінчення строку завантаження, час для очікування (контрсталійний
час). Перевізник має право після закінчення контрсталійного часу відправити
судно в плавання, якщо навіть увесь обумовлений вантаж не завантажено на судно
з причин, не залежних від перевізника. При цьому він зберігає право на одержання
повного фрахту (статті 148—150 Кодексу торговельного мореплавства).
За договором про перевезення відправник зобов'язаний сплатити за перевезення
вантажу встановлену плату. Плата за перевезення вантажів справляється залежно
від відстані, яка визначається згідно з планом формування вантажопотоків.
Розрахунки за роботи і послуги, пов'язані з перевезенням вантажів, вантажобагажу,
пошти, щодо яких не здійснюється державне регулювання тарифів, проводяться за
вільними тарифами, які визначаються за домовленістю сторін, у порядку, що не
суперечить антимонопольному законодавству.
За користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправники, вантажоодержувачі,
власники під'їзних колій, порти, організації, установи, громадяни — суб'єкти
підприємницької діяльності — вносять плату. Порядок визначення плати за користування
вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати
у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці,
встановлюється Правилами перевезення вантажів.
За договором морського перевезення усі належні перевізникові платежі сплачує
відправник (фрахтувальник). У випадках, передбачених угодою відправника з перевізником,
а при перевезеннях у каботажі — чинними на морському транспорті правилами, допускається
переведення платежів на одержувача. Фрахт сплачується повністю за вантаж, що
загинув або пошкоджений з причин, за які перевізник не несе відповідальності.
За вантаж, який загинув внаслідок аварії судна чи іншого нещасного випадку або
був насильно захоплений, фрахт не береться. Проте повертається у разі його
внесення наперед. Якщо після загибелі судна вантаж було врятовано чи після
його захоплення було звільнено, то перевізник має право на фрахт пропорційно
відстані, яку фактично пройшло судно (статті 170 і 174 Кодексу торговельного
мореплавства).
Назва: Договір перевезення Дата публікації: 2006-01-18 (15750 прочитано) |