ѕравознавство > ƒогов≥р перевезенн¤
ќск≥льки нин≥ до автотранспортних п≥дприЇмств плани перевезень вантаж≥в не
довод¤тьс¤, сторони несуть зазначену в≥дпов≥дальн≥сть за невиконанн¤ зобовТ¤зань
щодо обс¤г≥в вантажу, ¤кий п≥дл¤гаЇ перевезенню за договором (разовим замовленн¤м).
«окрема, в≥дправник, ¤кий не предТ¤вив вантаж до перевезенн¤ автомоб≥льним транспортом,
сплачуЇ автотранспортн≥й орган≥зац≥њ штраф у розм≥р≥ 20 в≥дсотк≥в в≥д вартост≥
перевезенн¤ вс≥Їњ непредТ¤вленоњ к≥лькост≥ вантажу пор≥вн¤но з к≥льк≥стю, передбаченою
договором на певний м≥с¤ць. ¬антаж, предТ¤влений в≥дправником у стан≥, що не
в≥дпов≥даЇ правилам перевезенн¤, ≥ не приведений ним у належний стан у строк,
що забезпечуЇ своЇчасну в≥дправку, вважаЇтьс¤ непредТ¤вленим.
“ак само автотранспортна орган≥зац≥¤, що не подала в≥дправников≥ транспортн≥
засоби, достатн≥ дл¤ перевезенн¤ вантажу, передбаченого договором або прийн¤тим
до виконанн¤ разовим замовленн¤м, повинна сплатити йому штраф у розм≥р≥ 20 в≥дсотк≥в
в≥д вартост≥ перевезенн¤ вс≥Їњ невивезеноњ к≥лькост≥ п≥дготовленого до в≥дправленн¤
вантажу пор≥вн¤но з догов≥рною к≥льк≥стю. Ќаданн¤ перев≥зних засоб≥в, не придатних
до перевезенн¤ вантажу, передбаченого замовленн¤м, прир≥внюЇтьс¤ до ненаданн¤
транспортних засоб≥в.
«а незабезпеченн¤ зал≥зницею подач≥ вагон≥в ≥ контейнер≥в дл¤ виконанн¤ плану
перевезень та за невикористанн¤ вантажов≥дправником поданих вагон≥в ≥ контейнер≥в
чи в≥дмову в≥д вагон≥в ≥ контейнер≥в дл¤ виконанн¤ плану перевезень сплачуЇтьс¤
штраф у таких розм≥рах:
за вантаж≥, перевезенн¤ ¤ких плануЇтьс¤ у тоннах ≥ вагонах, - з тонни по
5 в≥дсотк≥в ставки добовоњ плати за користуванн¤ вагонами;
за вантаж≥, перевезенн¤ ¤ких плануЇтьс¤ т≥льки у вагонах (контейнерах), -
за вагон (контейнер) по дв≥ добов≥ ставки плати за користуванн¤ вагонами (контейнерами).
«а незабезпеченн¤ завантаженн¤ маршруту з винноњ сторони ст¤гуЇтьс¤ на користь
≥ншоњ сторони, кр≥м штрафу за невиконанн¤ плану перевезень, штраф за маршрут
у розм≥р≥ трьох добових ставок плати за користуванн¤ вагонами.
«ал≥зниц¤ ≥ в≥дправник несуть також в≥дпов≥дальн≥сть за недодержанн¤ зобовТ¤зань
з надпланових перевезень вантаж≥в за за¤вками в≥дправника, прийн¤тими зал≥зницею,
а також за надолуженн¤ невиконанн¤ плану попереднього м≥с¤ц¤.
«а невиконанн¤ плану перевезень по зал≥зниц¤х призначенн¤ вантажов≥дправник
сплачуЇ штраф за вагон (контейнер) у розм≥р≥ одн≥Їњ добовоњ ставки за користуванн¤
вагоном (контейнером).
” раз≥ невиконанн¤ план≥в перевезенн¤ вантаж≥в на р≥чковому транспорт≥ перев≥зник
та в≥дправник в≥дпов≥дають у розм≥р≥ 25 в≥дсотк≥в перев≥зноњ плати за всю непредТ¤влену
або невивезену к≥льк≥сть вантажу. “аку саму в≥дпов≥дальн≥сть несе в≥дправник
за непредТ¤вленн¤ вантажу до перевезенн¤. Ўтрафи за невиконанн¤ зобовТ¤зань,
що випливають з плану перевезенн¤ чи прийн¤того до виконанн¤ замовленн¤ на позапланове
перевезенн¤, Ї виключною неустойкою, адже збитки в≥д неподанн¤ перев≥зних засоб≥в
та предТ¤вленн¤ вантажу сторони одна одн≥й не в≥дшкодовують.
” транспортних статутах ≥ кодексах наведено вичерпний перел≥к обставин, за
на¤вност≥ ¤ких в≥дправник ≥ перев≥зник зв≥льн¤ютьс¤ в≥д сплати штрафу за невиконанн¤
плану перевезенн¤ вантаж≥в. “ак, автотранспортна орган≥зац≥¤ ≥ в≥дправник зв≥льн¤ютьс¤
в≥д порушенн¤ обовТ¤зк≥в щодо обс¤гу належного до перевезенн¤ вантажу, ¤кщо
це сталос¤ внасл≥док: 1) ¤вищ стих≥йного характеру (замет≥в, повен≥, пожеж≥
тощо); 2) авар≥њ на п≥дприЇмств≥, внасл≥док ¤коњ робота п≥дприЇмства була припинена
на строк не менше трьох д≥б; 3) тимчасового припиненн¤ або обмеженн¤ перевезень
вантаж≥в визначеними шл¤хами, встановленими у пор¤дку, передбаченому —татутом
автомоб≥льного транспорту.
ѕ≥дстави дл¤ зв≥льненн¤ стор≥н в≥д в≥дпов≥дальност≥ за невиконанн¤ плану
перевезенн¤ передбачен≥ також на ≥нших видах транспорту. ѕроте, коли невиконанн¤
плану перевезенн¤ сталос¤ з причин, не зазначених у цих перел≥ках, але ¤к≥ не
можуть бути визнан≥ ≥ ¤к провина сторони у зобовТ¤занн≥, в≥дпов≥дальн≥сть з
перев≥зника чи в≥дправника не зн≥маЇтьс¤. ÷е Ї передбачений ст.. 209 ÷ ”крањни
в≥дступ в≥д принципу винноњ в≥дпов≥дальност≥, тобто випадок в≥дпов≥дальност≥
незалежно в≥д вини.
ѕринцип реального виконанн¤ зобовТ¤зань, ¤к≥ випливають з плану перевезенн¤,
пол¤гаЇ в тому, що на вимогу вантажов≥дправника неподан≥ перев≥зн≥ засоби в
одному пер≥од≥ перев≥зник повинен надолужувати у наступних пер≥одах. ÷ей обовТ¤зок
перев≥зника кореспондуЇ обовТ¤зку в≥дправника ¤к постачальника за договором
поставки поповнювати недопоставлену к≥льк≥сть продукц≥њ у наступних здавальних
пер≥одах. ” цьому раз≥ норми, що регулюють догов≥рн≥ в≥дносини з поставок, взаЇмод≥ють
з нормами транспортного законодавства. «окрема, зал≥зниц≥ у раз≥ не подач≥ з
њњ вини перев≥зних засоб≥в дл¤ виконанн¤ м≥с¤чного плану перевезенн¤ вантаж≥в
зобовТ¤зана на вимогу вантажов≥дправника вид≥лити перев≥зн≥ засоби дл¤ поповненн¤
недовантаженн¤ прот¤гом наступного м≥с¤ц¤ цього самого кварталу. ѕерев≥зн≥ засоби,
не подан≥ в останньому м≥с¤ц≥ кварталу, мають бути вид≥лен≥ у першому м≥с¤ц≥
наступного кварталу.
Ќа морському та р≥чковому транспорт≥ поповненн¤ недовантажень зд≥йснюЇтьс¤
у межах нав≥гац≥йного пер≥оду.
—торонами у договор≥ перевезенн¤ вантажу Ї перев≥зник ≥ в≥дправник. ѕерев≥зниками
вважаютьс¤ т≥ транспортн≥ орган≥зац≥њ, ¤к≥ мають права юридичноњ особи та ¤ким
надано право укладати договори перевезенн¤ безпосередньо або через своњ п≥дрозд≥ли
транспортними статутами (кодексами). ÷е, зокрема, зал≥зниц≥, р≥чков≥ та морськ≥
пароплавства, ав≥ац≥йн≥ п≥дприЇмства та автогосподарства. якщо перевезенн¤ вантажу
зд≥йснюЇтьс¤ у пр¤мому, пр¤мому зм≥шаному сполученн≥, то учасниками перев≥зного
процесу на сторон≥ перев≥зника виступають к≥лька транспортних орган≥зац≥й одного
чи к≥лькох вид≥в транспорту. ƒогов≥р з в≥дправником вантажу укладаЇ транспортна
орган≥зац≥¤, ¤ка сама або через своњ п≥дрозд≥ли приймаЇ вантаж дл¤ перевезенн¤
у пункт≥ в≥дправленн¤. ¬с≥ наступн≥ транспортн≥ орган≥зац≥њ, ¤к≥ беруть участь
у перевезенн≥, щодо початкового перев≥зника Ї трет≥ми особами, на ¤к≥ за чинними
на транспорт≥ правилами покладаЇтьс¤ виконанн¤ зобовТ¤занн¤ з перевезенн¤.
¬≥дправниками вантаж≥в можуть бути ¤к орган≥зац≥њ (юридичн≥ особи), так ≥
громад¤ни, ¤ким вантаж належить або на прав≥ повного господарського в≥данн¤,
або на прав≥ оперативного управл≥нн¤, або на ≥нш≥й п≥дстав≥, передбачен≥й законом
чи договором.
р≥м перев≥зника та в≥дправника, учасником перевезенн¤ Ї також одержувач
вантажу. ¬антажоодержувач, ¤к правило, перебуваЇ у догов≥рних в≥дносинах з вантажов≥дправником
(з поставки, контрактац≥њ, куп≥вл≥-продажу тощо) ≥ вже на основ≥ цих договор≥в
повинен прийн¤ти доставлений йому перев≥зником вантаж.
ќбовТ¤зок одержувача прийн¤ти вантаж у пункт≥ призначенн¤ випливаЇ також
з юридичного факту укладенн¤ договору перевезенн¤ конкретного багажу. ÷ей обовТ¤зок
закр≥плено у транспортних статутах (кодексах). “ак, на зал≥зничному транспорт≥
вантажоодержувач повинен прийн¤ти ≥ вивезти з≥ станц≥њ вантаж, ¤кий прибув на
його адресу. ” раз≥ прибутт¤ вантажу, поставка ¤кого не передбачена договором,
одержувач повинен прийн¤ти цей вантаж в≥д станц≥њ на в≥дпов≥дне збер≥ганн¤.
¬антажоодержувач може в≥дмовитис¤ в≥д прийн¤тт¤ вантажу лише в тому раз≥, коли
його ¤к≥сть внасл≥док псуванн¤ чи пошкодженн¤ зм≥нилас¤ наст≥льки, що виключаЇтьс¤
можлив≥сть повного або часткового використанн¤ вантажу.
ќтже, догов≥р перевезенн¤ вантажу можна розгл¤дати ¤к догов≥р на користь
третьоњ особи (одержувача), дл¤ ¤коњ виникають не лише права (наприклад, вимагати
в≥д перев≥зника видач≥ вантажу), а й передбачен≥ транспортними правилами обовТ¤зки
(прийн¤ти вантаж, зд≥йснити доплату за перевезенн¤ тощо).
Ќазва: ƒогов≥р перевезенн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2006-01-18 (15750 прочитано) |