Правознавство > Договір перевезення
Перевезення пасажирів здійснюється залізничним, річковим, морським, повітряним
та автомобільним транспортом, а в містах – метрополітеном, трамваями і тролейбусами.
Існують автомобільні приміські, міжміські автобусні, а також перевезення маршрутними
та вантажопасажирськими таксомоторами. Перевезення за плату пасажирів та їхніх
речей громадянами, які здійснюють їх епізодично, регулюються нормами про договір
підряду, а не правилами транспортного законодавства.
Укладення договору перевезення пасажира та багажу підтверджується видачею
квитка і багажної квитанції, форми яких установлені транспортними кодексами
(статутами). Перевізник зобов’язаний доставити пасажира до місця призначення.
Пасажир має право провозити із собою безоплатно одну дитину віком до п’яти
років (на міському транспорті – до семи років), якщо вона не займає окремого
місця. На дітей старшого віку (до 10 років, на повітряному транспорті – до 12
років) можна придбати пільговий дитячий квиток. Пасажирові дозволено зробити
зупинку в дорозі з продовженням строку придатності квитка до десяти діб, а в
разі хвороби – на весь час хвороби з поданням довідки лікувального закладу.
У разі відмови від поїздки пасажирові повертається вартість проїзду за вирахуванням
збору за попередній продаж квитка і певного відсотка від вартості проїзду.
Особливим видом договору перевезення є договір перевезення у прямому змішаному
сполученні. У цьому разі перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється
кількома видами транспорту за єдиним транспортним документом.
Крім того, перевізник і власник (володілець) вантажу в разі необхідності
здійснення систематичних перевезень можуть укласти довгостроковий договір. За
ним перевізник зобов'язується у встановлені строки приймати, а власник (володілець)
вантажу – передавати для перевезення вантаж в установленому обсязі. У довгостроковому
договорі перевезення вантажу зазначаються обсяг, строки та інші умови надання
транспортних засобів і передавання вантажу для перевезення, порядок розрахунків,
а також інші умови перевезення [5,383].
Якщо із закону, інших нормативно-правових актів чи ліцензії, виданої юридичній
особі, випливає, що вона повинна здійснювати перевезення вантажу, пасажирів,
багажу, пошти за зверненням будь-якої особи, таке перевезення вважатиметься
перевезенням транспортом загального користування. Договір перевезення транспортом
загального користування є публічним договором.
Нагадаємо, що публічним є договір, в якому одна сторона – підприємець узяла
на себе зобов'язання здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання
послуг кожному, хто до неї звернеться. Умови публічного договору встановлюються
однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні
пільги. Підприємець не має права надавати переваги одному споживачеві перед
іншим щодо укладення публічного договору, якщо інше не встановлено законом.
Він також не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності
у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг).
У разі необґрунтованої відмови підприємця від укладення публічного договору
він повинен відшкодувати збитки, завдані споживачеві такою відмовою.
Актами цивільного законодавства можуть бути встановлені правила, обов'язкові
для сторін при укладенні та виконанні публічного договору. Так, статтею 4 Закону
України «Про міський електричний транспорт» від 29 червня 2004 р. № 1914-IV
встановлено, що оплата транспортних послуг проводиться безпосередньо пасажирами
і замовником. Право на користування транспортними послугами надають придбаний
разовий квиток, закомпостований абонементний талон, проїзний квиток тривалого
користування, картка або посвідчення, що дає право на пільговий проїзд згідно
із законодавством. Перевізник не має права відмовлятися від пільгових перевезень,
крім випадків, передбачених законами.
2.1. Зміст, укладення та оформлення договорів про перевезення вантажів
У ЦК України (ст. 358) окремо дається визначення договору про перевезення
вантажу. За договором про перевезення вантажу транспортна організація (перевізник)
зобов’язується доставити ввіреній їй відправником вантаж до пункту призначення
і видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (одержувачеві), а відправник
зобов’язується сплати за перевезення вантажу встановлену плату.
Договір про перевезення конкретного вантажу є реальним, оскільки він вважається
укладеним у момент здачі вантажу транспортній організації для перевезення. Послуга
за перевезення надається за плату, причому обидві сторони наділяються у договорі
правами та обов’язками. Отже, договір про перевезення – оплатний і двосторонній.
Підприємства повітряного, морського, автомобільного та річкового транспорту,
враховуючи встановлені обсяги перевезення для кожного з відправників, укладають
з ними особливі організаційні договори (спеціальні, річні, довгострокові або
навігаційні), спрямовані на організацію майбутніх перевезень вантажів. Так,
відповідно до статей 34-36 Статуту автомобільного транспорту за річним договором
автотранспортне підприємство зобов’язується у встановлені строки приймати, а
вантажовідправник – пред’являти до перевезення вантажі в обумовленому обсязі.
У річному договорі встановлюються обсяги та умови перевезення, порядок розрахунків,
визначаються раціональні маршрути та схеми вантажопотоків.
Договори про організацію перевезень на морському транспорті називаються довгостроковими,
на річковому – навігаційними.
Укладення довгострокових договорів можливе на будь-якому виді транспорту:
перевізник і власник (володілець) вантажу в разі потреби здійснювати систематичні
перевезення можуть укласти довгостроковий договір. За цим договором перевізник
зобов’язується у встановлені строки приймати, а власник (володілець) вантажів
– передавати їх до перевезення у встановленому обсязі. У довгостроковому договорі
про перевезення вантажів визначаються обсяги, строки та інші умови надання транспортних
засобів і подання вантажів до перевезення, порядок розрахунків та інші умови
перевезень.
Договори про організацію перевезення є консесуальними, оскільки вважаються
укладеними з моменту надання угоді сторін належної (письмової) форми. Вони не
передбачають перевезення конкретного вантажу, тому не є товарними угодами.
Зобов’язання з перевезення конкретного вантажу виникає з договору перевезення,
що укладається у момент прийняття перевізником від відправника вантажу разом
з відповідним транспортним документом. Якщо укладенню договору передує планове
завдання, то сторони конкретизують його на основі оперативних документів, зокрема
декадних заявок – на залізничному, річковому та повітряному транспорті.
Так, для забезпечення виконання договірних зобов’язань здійснюється місячне
планування перевезень, основою якого є поточні або довгострокові договори про
організацію перевезення та замовлення відправників.
Начальник залізниці та уповноважені ним посадові особи за заявою відправника
без додаткової плати дозволяють завантаження понад план та поза планом, змінюють
передбачені планом залізниці та станції призначення в порядку та розмірах, установлених
Правилами, дозволяють внутрістанційні перевезення вантажів. Начальник станції
за заявою вантажовідправника дозволяє без додаткової плати змінювати передбачений
планом тип рухомого складу, змінювати вид вантажу у межах однієї номенклатурної
групи, передбаченої планом, змінювати в місячних планах перевезень залізниці
та станції призначення в обсягах до 50 відсотків планової (договірної) норми.
З плану перевезень або прийнятого до виконання замовлення на перевезення
вантажу виникає зобов’язання, за яким перевізник повинен подати перевізні засоби
відправникові та прийняти від нього вантаж, а відправник – пред’явити вантаж
до перевезення. Перевізник і відправник несуть майнову відповідальність за неподання
перевізних засобів, непред’явлення до перевезення вантажу та за інші порушення
обов’язків, що випливають з плану перевезення або прийнятої заявки на позапланове
перевезення.
Назва: Договір перевезення Дата публікації: 2006-01-18 (15750 прочитано) |