≈колог≥¤ > ¬плив природних катастроф
ѕроблема сп≥вв≥дношенн¤ морфолог≥чних та функц≥ональних порушень псих≥чноњ д≥¤льност≥ залишаЇтьс¤ дискус≥йною ≥ потребуЇ подальшого вивченн¤. ƒосл≥дженн¤ "чорнобильських" д≥тей (¤к≥ зазнали ≥он≥зуючого опром≥ненн¤ "≥n virto"), проведене п≥д кер≥вництвом ™.≤.—тепановоњ (332) показало, що њхн≥й ф≥зичний розвиток в≥дпов≥даЇ норм≥, а псих≥чний у 50% випадках в≥дхил¤Їтьс¤ в≥д нењ ≥ може оц≥нюватис¤ ¤к "дезонтогенитична форма межовоњ ≥нтелектуальноњ недостатност≥". —л≥д врахувати, що ¤к в молодшому шк≥льному в≥ц≥, так ≥ в п≥дл≥тковому простежуЇтьс¤ ситуац≥¤, при ¤к≥й високий ≥нтелектуальний показник спри¤Ї низькому емоц≥йному напруженню (r = -0,53; r = -0,58). “аким чином, школ¤р≥ з б≥льш високим р≥внем ≥нтелектуального розвитку характеризуютьс¤ б≥льш високим р≥внем емоц≥йноњ стаб≥льност≥, що можна розгл¤дати ¤к ознаку особист≥сноњ адаптац≥њ до неспри¤тливих еколог≥чних умов. ќднак школ¤р≥ з низьким ≥нтелектуальним розвитком, навпаки, про¤вл¤ють високий р≥вень емоц≥йного напруженн¤. ¬ той же час ≥снуванн¤ ≥ншого корел¤ц≥йного взаЇмозв'¤зку св≥дчить, що в молодшому шк≥льному в≥ц≥, де високий р≥вень емоц≥йного напруженн¤ т¤гне за собою зниженн¤ самооц≥нки (r = -0,51). “ак≥ обставини можуть бути причиною порушенн¤ шк≥льноњ адаптац≥њ категор≥њ учн≥в, ¤к≥ проживають на рад≥ац≥йно забруднен≥й територ≥њ, найвищий в≥дсоток у школ¤р≥в зони –≈ (28,6 ? 3,4 при – ? 0,001). “аким чином наше досл≥дженн¤ п≥дтверджуЇ думку яковенка —.≤, ¤кий в≥дзначаЇ, що перебуванн¤ д≥тей та п≥дл≥тк≥в у зон≥ посиленого рад≥оеколог≥чного контролю в умовах хрон≥чного стресу викликаЇ певн≥ в≥дхиленн¤ в особист≥сн≥й та повед≥нков≥й сферах. «а даними яковенка —.≤. дл¤ даноњ категор≥њ д≥тей б≥льш характерн≥ дефекти у формуванн≥ емоц≥йно-вольовоњ, н≥ж ≥нтелектуальноњ сфери, де можлива достатн¤ компенсац≥¤ за рахунок п≥двищеноњ уваги батьк≥в до розумового розвитку д≥тей, але така увага може призвести до ≥ндукц≥њ тривоги. ≤он≥зуюче опром≥ненн¤ викликаЇ у мешканц≥в рад≥ац≥йно забруднених рег≥он≥в кр≥м небезпечного катастроф≥чного зниженн¤ ≥мун≥тету, багаторазового зростанн¤ захворюваност≥ ≥ психосоматичн≥ ефекти, ¤к≥ про¤вл¤ютьс¤ у пог≥ршенн≥ функц≥онального та псих≥чного стану потерп≥лих (хрон≥чна втома, тривожн≥сть, еспресивний стан тощо). ќпосередкований вплив рад≥ац≥йних ≥нцидент≥в пов'¤заний з такими психотравмуючими чинниками, ¤к ???????? ≥нформац≥¤ про рад≥ац≥йну загрозу та ??? масового ¤дерного жаху; "вторинна травматизац≥¤ п≥д час евакуац≥њ та переселенн¤, руйнуванн¤ ???? життЇвого устрою, деформац≥¤ образу "¤" та довк≥лл¤; незадоволенн¤ компенсац≥Їю рад≥ац≥йного ризику на в≥ддаленому етап≥ ≥нциденту; в≥дчутт¤ соц≥альноњ незахищеност≥ та втрата впевненост≥ у майбутньому.
Ќазва: ¬плив природних катастроф ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-14 (11849 прочитано) |