≈колог≥¤ > ¬плив природних катастроф
” зв'¤зку з тим, що у практичних роботах, проведених п≥сл¤ „орнобильськоњ авар≥њ, вказуЇтьс¤ на особливий патогенний вплив антенатального пер≥оду рад≥оеколог≥чного фактору на псих≥чний розвиток "д≥тей „орнобилю", нами проведено вивченн¤ розумового розвитку школ¤р≥в в залежност≥ в≥д њх в≥ку ≥ тривалост≥ неспри¤тливих еколог≥чних фактор≥в, викликаних насл≥дками авар≥вњ на „ј≈— на територ≥њ ≤вано-‘ранк≥вськоњ област≥: ¬ таблиц≥ приведено пор≥вн¤льну характеристику р≥вн≥в загального ≥нтелектуального розвитку в залежност≥ в≥д еколог≥чних умов проживанн¤. “аблиц¤. ѕор≥вн¤льна характеристика р≥вн≥в ≥нтелектуального розвитку в залежност≥ в≥д еколог≥чних умов проживанн¤ ¬≥кова | «она –≈ | онтроль | група | n | IQ високий ? 110 | IQ норма 109-90 | IQ межова норма 90-71 | IQ розумова в≥дстал≥сть ?70 | n | IQ високий ? 110 | IQ норма 109-90 | IQ межова норма 90-71 | IQ розумова в≥дстал≥сть ?70 | 6 рок≥в 7 рок≥в 8 рок≥в 9 рок≥в 10 рок≥в 11 рок≥в 12 рок≥в 13 рок≥в 14 рок≥в | 10 16 15 15 17 20 11 24 19 | - - - - - 5,0 ? 1,1 - 4,2 ? 0,8 - | 20,0 ? 4,0 6,25 ? 1,5 - 46,7 ? 3,3 5,9 ? 1,4 40,0 ? 2,4 63,6 ? 4,4 29,2 ? 1,9 31,6 ? 2,4 | 50,0 ? 5,0 56,3 ? 3,1 66,7 ? 3,1 40,0 ? 3,3 64,7 ? 2,8 55,0 ? 2,5 36,4 ? 4,4 58,3 ? 2,1 52,6 ? 2,6 | 30,0 ? 3,0 37,5 ? 3,0 33,3 ? 3,1 13,3 ? 2,3 29,4 ? 2,7 - - 8,3 ? 1,1 15,8 ? 1,9 | 13 14 16 17 16 14 19 17 20 | - - - - - - - - - | 38,5 ? 3,7 35,7 ? 3,4 50,0 ? 3,1 - 50,0 ? 3,1 42,9 ? 3,5 42,1 ? 2,4 17,6 ? 2,2 45,0 ? 2,5 | 53,8 ? 3,8 57,1 ? 3,5 43,8 ? 3,1 82,4 ? 7,1 37,5 ? 3,0 57,1 ? 3,5 52,6 ? 2,6 47,1 ? 2,9 55,0 ? 2,5 | 7,7 ? 2,1 7,1 ? 1,8 6,3 ? 1,5 17,6 ? 2,2 12,5 ? 2,1 - 5,3 ? 1,2 35,3 ? 2,8 5,0 ? 1,1 | 7 рок≥в t1 = 7,9; t3 = 8,7. 8 р. t2 = 5,2; t3 = 7,8. 9 р. t1 = 14; t2 = 5,4. 10 р. t1 = 8,2; t2 = 6,6; t3 = 4,9. 11 р. t0 = 4,5. 12 р. t1 = 4,3; t2 = 3,2; t3 = 4,4. 13 р. t0 = 5,3; t1 = 4,0; t3 = 9,0. 14 р. t1 = 3,7; t3 = 4,9. як видно з приведених в табл. даних, у д≥тей, ¤к≥ народилис¤ п≥сл¤ авар≥њ на „ј≈—. “обто починаючи з 1986 р. народженн¤ - в≥дпов≥дно до 10 рок≥в, простежуЇтьс¤ достов≥рно вищий показник р≥вн¤ розумовоњ в≥дсталост≥, тобто менший 69. “ак, в 6 р. р≥вень розумовоњ в≥дсталост≥ складаЇ 30,0 ? 3,0 ≥ 7,7 ? 2,1 в котрол≥ ( t = 6,0); в 7 рок≥в достов≥рно нижчий показник нормативного ≥нтелектуального показника, ¤кий знаходитьс¤ в межах (109-90 по ¬енснеру), тобто 6,25 ? 1,5 ≥ 35,7 ? 3,4 в контрол≥ ( t = 7,9). –≥вень розумовоњ в≥дсталост≥ залишаЇтьс¤ попереднь вижчим ( t = 8,7). —л≥д в≥дзначити, що в д≥тей 8-р≥чного в≥ку взагал≥ в≥дсутн≥ показники нормального ≥нтелектуального показника, в той час ¤к в чист≥й еколог≥чно територ≥њ в≥н складаЇ 50,0 ? 3,1. Ќатом≥сть достов≥рно високий показник пограничноњ норми, ¤ка знаходитьс¤ в межах 89-70 (по ¬енснеру), тобто 66,7 ? 3,1 ≥ 43,8 ? 3,1 ( t = 5,2). ѕопередньо високим залишаЇтьс¤ в≥дсоток розумовоњ в≥дсталост≥ 33,3 ? 3,1 ≥ 6,3 ? 1,5 в контрол≥ ( t = 7,8). ¬ д≥тей 9-р≥чного в≥ку в загальному також достов≥рно нижчий р≥вень загального ≥нтелектуального коеф≥ц≥Їнту 83,7 ? 2,7 ≥ 74,9 ?2,2 в контрол≥ ( t = 2,5). ¬ д≥тей 10 рок≥в, тобто тих, хто народивс¤ безпосередньо в 1986 р., матер≥ ¤ких були ваг≥тними, спостер≥гаЇтьс¤ наступна законом≥рн≥сть: в≥дсоток нормального ≥нтелектуального показника Ї достов≥рно нижчим, н≥ж в контрол≥, в≥дпов≥дно 5,9 ? 1,4 ≥ 50,0 ? 3,1 ( при t = 8,2). ѕереважаЇ вищий в≥дсоток пограничного р≥вн¤ 64,7 ? 2,8 ≥ 37,5 ? 3,0 в нотрол≥ ( t = 6,6 ), ≥ високий в≥дсоток розумовоњ в≥дсталост≥ 29,4 ? 2,7 ≥ 12,5 ? 2,1 - в контрол≥ ( t = 4,9). якщо просл≥дкувати р≥вень ≥нтелектуального розвитку в п≥дл≥тковому в≥ц≥, то простежуютьс¤ приблизно однаков≥ в≥дсотки нормального ≥нтелектуального розвитку 40,0 ? 2,4 ≥ 42,9 ? 3,5 в контрол≥, межовоњ норми ( 55,0 ? 2,5 ≥ 57,1 ? 3,5 в контрол≥), в≥дсутн≥ показники розумовоњ в≥дсталост≥. р≥м того, в с.—тецева спостер≥гаЇтьс¤ на¤вн≥сть високого ≥нтелектуального розвитку (б≥льше 110) тобто 5,0 ? 1,1 при в≥дсутност≥ такого в контрол≥ ( t = 4,5). Ќеобх≥дно в≥дзначити, що в 12 рок≥в простежуЇтьс¤ достов≥рно вищий в≥дсоток нормального ≥нтелектуального показника в с.—тецева 63,6 ? 4,4 ≥ 42,1 ? 2,4 в контрол≥, при t = 4,3, достов≥рно нижчим Ї в≥дсоток пограничноњ норми ≥нтелектуального розвитку 36,4 ? 4,4 ≥ 52,6 ? 2,6 в контрол≥ (t = 3,2). —л≥д зазначити, що в 11 ≥ 12 рр. взагал≥ в≥дсутн≥ показники розумовоњ в≥дсталост≥, в той час, ¤к в контрол≥ у 12 р. в≥н складаЇ 5,3 ? 1,2 ( t = 4,4). Ќа наш погл¤д це зумовлено певного роду педагог≥чною недбал≥стю учн≥в, що в с≥льськ≥й м≥сцевост≥ навчальний процес, част≥ше, н≥ж у м≥стах, зд≥йснюЇтьс¤ слабше. “ому в результат≥ досл≥дженн¤ загального р≥вн¤ ≥нтелектуального розвитку в с. утище педагог≥чна запущен≥сть про¤вл¤Їтьс¤ сильн≥ше в 13 рок≥в 35,3 ? 2,8 пор≥вн¤но ≥з с.—тецевою 8,3 ? 1,1 ( t = 9,0). ¬ той час, ¤к у с.—тецева педагог≥чно запущених п≥дл≥тк≥в б≥льше в 14 р. - 15,8 ? 1,9 ≥ 5,0 ? 1,1 в контрол≥ ( t = 4,9). ѕедагог≥чна занедбан≥сть ¤скраво починаЇ про¤вл¤тис¤ в 7-9 класах. ќтже, в результат≥ пор≥вн¤льноњ характеристики р≥вн≥в загального ≥нтелектуального розвитку школ¤р≥в в залежност≥ в≥д еколог≥чних умов проживанн¤ можна зробити висновок про вплив еколог≥чно забрудненого довк≥лл¤ на псих≥чний розвиток д≥тей. ¬ п≥дл≥тк≥в, ¤к≥ проживали на дан≥й територ≥њ до авар≥њ достов≥рно переважаЇ нормальний ≥нтелектуальний показник ( 63,6 ? 4,4 ≥ 42,1 ? 2,4 в контрол≥ t = 4,3); спостер≥гаЇтьс¤ в≥дносна стаб≥льн≥сть ≥нтелектуального розвитку пор≥вн¤но з контрольним в 11-л≥тн≥х 40,0 ? 2,4 ≥ 42,9 ? 3,5, на¤вний вищий ≥нтелектуальний показник у с.—тецева 5,0 ? 1,1 ( t = 4,5); межовоњ норми 55,0 ? 2,5 ≥ 57,1 ? 3,5 в контрол≥; в≥дсутн≥сть в обидвох районах розумовоњ в≥дсталост≥. ќтже, до авар≥њ на „ј≈—, до моменту, коли рад≥ац≥йний пил, перенесений атмосферними фронтами, не випав на територ≥њ р≥зних рег≥он≥в (включаючи ≥ крањни ™вропи), зокрема територ≥ю с.—тецева —н¤тинського району ≤вано-‘ранк≥ськоњ област≥ р≥вень ≥нтелектуального розвитку школ¤р≥в 1-8 клас≥в залишавс¤ нормальним, н≥чим не в≥др≥зн¤вс¤ в≥д такого в контрол≥. ¬ той час ¤к в д≥тей, народжених в 1986 р., ≥ подальш≥ роки п≥сл¤ вибуху, спостер≥гаЇтьс¤ надзвичайно раптове зниженн¤ нормального ≥нтелектуального показника, на натом≥сть, зростанн¤ межовоњ норми, зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ розумово в≥дсталих д≥тей, в≥дзначаЇтьс¤ у молодшому шк≥льному в≥ц≥. ≤ хоч в 10 рок≥в в≥н м≥н≥мальний 29,4 ? 2,7 ≥ 12,5 ? 2,1 в контрол≥, при t = 4,9, то в 7 рок≥в в≥н Ї максимальним 37,5 ? 3,0 ≥ 7,1 ? 1,8 при t = 8,7. “ака ситуац≥¤ по¤снюЇтьс¤ на мою думку власне в≥ддаленими насл≥дками катастрофи. ѕ≥дтверджуЇтьс¤ думка багатьох досл≥дник≥в [..............], котр≥ вважають, що вплив малих доз рад≥активного випром≥ненн¤ в≥дображаЇтьс¤ на майбутньому покол≥нн≥, зокрема на ≥нтелектуальному розвитку д≥тей. “аким чином в≥дсоткове розприд≥ленн¤ школ¤р≥в з р≥зними ≥нтелектуальними показниками суттЇво в≥др≥зн¤Їтьс¤ в зонах впливу негативних еколог≥чних фактор≥в в пор≥вн¤нн≥ з контрольними показниками на еколог≥чно незабруднених м≥сцевост¤х ≤вано-‘ранк≥вськоњ област≥ з аналог≥чними природно-кл≥матичними умовами проживанн¤. ¬ таблиц≥ 1 представлен≥ результати вим≥ру загального ≥нтелектуального коеф≥ц≥Їнту д≥тей та його динам≥ка в залежност≥ в≥д впливу еколог≥чноњ ситуац≥њ (за ƒ. ¬екслером). “аблиц¤ 1. ¬плив еколог. факто≠р≥в | «агальна к-сть n | «агальний ≥нтелектуальний коефц≥Їнт | ¬пливеколог≥чних | | = 110 | 91-110 | 71-90 | =70 | фактор≥в | | n | %±m | n | %±m | n | %±m | n | %±m | «она –≈ с. —тецева | 176 | 4 | 2,2±1,0 | 62 | 35,2±3,4 | 87 | 49,4±3,6 | 23 | 13,0±2,4 | онтроль с. утище | 148 | 22 | 14,8±2,9 | 94 | 63,5±3,9 | 28 | 18,9±3,2 | 4 | 2,7±1,3 |
Ќазва: ¬плив природних катастроф ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-14 (11849 прочитано) |