≈коном≥чна теор≥¤ > ¬ексельний об≥г ≥ перспективи його розвитку в ”крањн≥
ћ≥н≥стерства самост≥йно вир≥шують питанн¤ про необх≥дн≥сть створенн¤ диспетчерських вексельних пункт≥в. “ак у ћ≥нпром≥ два таких пункти створюютьс¤ у ƒн≥пропетровську та иЇв≥ на баз≥ ≥снуючих галузевих ≥нформац≥йно Ц обчислювальних центр≥в. ≤снуюча практика безакцептного списанн¤ борг≥в на користь бюджету не спри¤Ї п≥двищенню д≥ловоњ активност≥ п≥дприЇмств, особливо тих, ¤к≥ за виконан≥ держзамовленн¤ не отримують в≥д споживач≥в кошти за вироблену продукц≥ю ≥ вимушен≥ ставати боржниками перед державою. ”крвексель бачить вих≥д у наданн≥ п≥дприЇмствам, що поставл¤ють паливно Ц енергетичн≥ ресурси та найважлив≥шу промислову сировину за держзамовленн¤ми, вексельного кредиту дл¤ розрахунк≥в з бюджетом. онкретн≥ пропозиц≥њ розробл¤ютьс¤ разом з фах≥вц¤ми ”крнафти, ћ≥ненерго, ћ≥нпрому. ѕоширенн¤ вексельного об≥гу неможливе без на¤вност≥ механ≥зму захист≥в ≥нтерес≥в кредитор≥в та п≥двищенн¤ над≥йност≥ ≥ дов≥ри до векселедавц≥в, акцептант≥в, ≥ндосант≥в тощо. ” крањнах з розвинутою правовою базою ринковоњ економ≥ки прот¤гом дес¤тир≥ч ¤к один з ≥нструмент≥в такого механ≥зму захисту використовуютьс¤ перел≥ки неакцептованих та неоплачених вексел≥в. ѕередбачаЇтьс¤, що анал≥з ≥ систематизац≥ю поточноњ вексельноњ ≥нформац≥њ, ¤к ≥ њњ економ≥чну ≥ юридичну експертизу, зд≥йснюватимуть фах≥вц≥ ÷ентральноњ вексельноњ палати. ƒл¤ реал≥зац≥њ цих функц≥й ”крвексель маЇ висококвал≥ф≥кованих спец≥ал≥ст≥в та сучасну компТютерну техн≥ку. ÷≥ роботи виконуватимутьс¤ на госпрозрахунков≥й основ≥ ≥з зац≥кавленими п≥дприЇмствами Ц учасниками вексельного об≥гу. Ќа першому етап≥ впровадженн¤ ≥нформац≥йноњ системи передбачаЇтьс¤ використовувати ≥снуюч≥ в м≥н≥стерствах канали звТ¤зку з п≥дв≥домчими п≥дприЇмствами. ѕоточний зб≥р, контроль та збер≥ганн¤ ≥нформац≥њ про на¤вну на п≥дприЇмствах заборгован≥сть та подальше поданн¤ ц≥Їњ ≥нформац≥њ на магн≥тних нос≥¤х до ÷¬ѕ м≥н≥стерства можуть доручити ¤к створюваним диспетчерським вексельним пунктам, так ≥ вже д≥ючим ≥нформац≥йно Ц обчислювальним центрам. —еред принципово нових положень, ¤к≥ передбачаЇтьс¤ впровадити у пор¤дку експерименту, можна вид≥лити створенн¤ орган≥в, що координують вексельний об≥г. ƒоц≥льно зупинитись на можливост≥ функц≥онуванн¤ ћ≥жв≥домчого ¬ексельного ом≥тету. ” своњй д≥¤льност≥ ом≥тет маЇ виходити з необх≥дност≥ визначенн¤ основних напр¤мк≥в подоланн¤ кризи неплатеж≥в, покритт¤ нестач≥ об≥гових кошт≥в п≥дприЇмств, ефективного функц≥онуванн¤ вексел≥в на ринку ц≥нних папер≥в, розширенн¤ кола учасник≥в √енеральноњ угоди. Ќедосконал≥сть чинного законодавства призводить до втрати ≥нтересу з боку закордонних партнер≥в до зд≥йсненн¤ в ”крањн≥ операц≥й ≥з застосуванн¤м вексельноњ форми. —аме в недосконалост≥ законодавства вбачаЇтьс¤ головна проблема, через ¤ку приЇднанн¤ ”крањни до онвенц≥њ ќќЌ Уѕро м≥жнародн≥ переказн≥ та м≥жнародн≥ прост≥ вексел≥Ф (1998 р.) не може бути зд≥йснене найближчим часом. Ќа сьогодн≥шн≥й день в ”крањн≥, ¤к не дивно, не ≥снуЇ нав≥ть серйозних санкц≥й за порушенн¤ вексельного законодавства. јдже в≥дпов≥дно до св≥товоњ практики вексель може мати дов≥льний вигл¤д. “обто, хоч ≥ ≥снуЇ закон Уѕро затвердженн¤ правил виготовленн¤ ≥ використанн¤ вексельних бланк≥вФ в≥д 10.09.1992 р., однак правильно оформлений вексель нав≥ть на серветц≥ вважаЇтьс¤ д≥йсним. Ќе дивл¤чись на те, що вексель ¤вл¤Їтьс¤ незаперечним борговим зобовТ¤занн¤м, в≥н не маЇ абсолютно н≥¤ких переваг перед ≥ншими борговими зобовТ¤занн¤ми. ќск≥льки вексель ¤вл¤Їтьс¤ незаперечним борговим зобовТ¤занн¤м, оплата опротестованих вексел≥в проводитьс¤ наступним чином: - шл¤хом безарб≥тражного списанн¤ необх≥дноњ суми з розрахункового рахунку боржника; - через механ≥зм банкрутства. ќднак, на думку арб≥тражного суду, у безакцептному пор¤дку можуть списуватись суми т≥льки по розпор¤дженню податковоњ адм≥н≥страц≥њ, плат≥жн≥ дорученн¤ ¤коњ прир≥внюютьс¤ до виконавчих документ≥в. «г≥дно до чинного законодавства ”крањни опротестований вексель не входить до списку виконавчих документ≥в, ≥ тому протест вексел¤ даЇ кредитору право звернутис¤ до боржника з вимогою в≥дпов≥дно до јрб≥тражного процесуального кодексу. ≤ншими словами, дл¤ списанн¤ кошт≥в з рахунку боржника кредитору все одно знадобитьс¤ р≥шенн¤ суду та виконавчий документ. ѕрактика показуЇ, що отримати оплату по опротестованому векселю дуже важко, часто нав≥ть неможливо. Ѕ≥льш≥сть боржник≥в дл¤ погашенн¤ боргу за векселем просто не мають кошт≥в, тому р≥шенн¤ суду про списанн¤ кошт≥в з рахунку боржника все одно не принесе н≥¤коњ корист≥ кредитору. ƒл¤ кредитора залишаЇтьс¤ Їдиний вих≥д Ч розпочати процедуру банкрутства боржника. јле тут кредитора п≥дстер≥гають певн≥ труднощ≥. ѕо-перше: у випадку обТ¤ви боржника банкротом погашенн¤ борг≥в проводитьс¤ в≥дпов≥дно з законодавством ”крањни (кредитор може не розраховувати стати одним з перших отримувач≥в боргу). ѕри цьому переваги при л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмства отримують учасники л≥кв≥дац≥йноњ ком≥с≥њ; по-друге: ¤кщо боржником ¤вл¤Їтьс¤ державне п≥дприЇмство (нав≥ть частково), обТ¤вити це п≥дприЇмство боржником неможливо. ј на сьогодн≥шн≥й день в ”крањн≥ близько 75% п≥дприЇмств мають державну частку ≥ де¤к≥ кер≥вники цих п≥дприЇмств, користуючись цим, ем≥тують вексел≥ у значн≥й к≥лькост≥ нав≥ть не збираючись њх оплачувати. „ерез це потр≥бно у найкоротш≥ строки зосередити зусилл¤ на п≥дготовц≥ до затвердженн¤ ¬ерховною –адою ”крањни проект≥в в≥дпов≥дних закон≥в ”крањни, проект≥в ”каз≥в ѕрезидента ”крањни про вексельне забезпеченн¤ виконанн¤ зобовТ¤зань субТЇктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ та про пор¤док зам≥щенн¤ борг≥в п≥дприЇмств њх майновими ц≥нними паперами Ц акц≥¤ми. –озумно розгл¤нути перспективу створенн¤ в ”крањн≥ системи страхових гарант≥й за вексел¤ми. “ака система Ї принципово новою у практиц≥ д≥¤льност≥ украњнських страхових компан≥й, в≥дсутн≥ нав≥ть розробки правил такого страхуванн¤, пол≥с≥в та розрахунки страхових тариф≥в. ¬ажлив≥сть та величезн≥ обс¤ги поставлених задач перед учасниками вексельного об≥гу в ”крањн≥, практично необмежене коло господарських звТ¤зк≥в та економ≥чних в≥дносин вимагають кооперац≥њ д≥¤льност≥ державних ≥ комерц≥йних структур щодо скороченн¤ сум неплатеж≥в ≥ впровадженн¤ вексельного об≥гу. 3.2 Ѕухгалтерський обл≥к вексел≥в ≥ оподаткуванн¤ операц≥й з вексел¤ми ќбл≥к бланк≥в вексел≥в. ќдержан≥ у встановленому пор¤дку бланки вексел≥в збер≥гаютьс¤ ≥ враховуютьс¤ п≥дприЇмствами ¤к бланки сувороњ зв≥тност≥. Ѕухгалтерський обл≥к бланк≥в вексел≥в зд≥йснюЇтьс¤ на забалансовому рахунку 004 ЂЅланки сувороњ зв≥тност≥ї. –ух цих бланк≥в в≥дображаЇтьс¤ на рахунку 004 на основ≥ в≥дпов≥дних приходно-витратних документ≥в. —писанн¤ цих бланк≥в ≥з забалансового обл≥ку проводитьс¤ одночасно ≥з записами по видач≥ вексел≥в. ” в≥дпов≥дност≥ до п. 9.5.7. «акону ”крањни Ђѕо оподаткуванн¤ прибутку п≥дприЇмствї витрати, що пов'¤зан≥ ≥з виготовленн¤м або придбанн¤м бланк≥в вексел≥в, в≥днос¤тьс¤ до витрат п≥дприЇмства ≥ в≥дображаютьс¤ на рахунку 26 Ђ«агальногосподарськ≥ витратиї. ќбл≥к виданих вексел≥в «аборгован≥сть по розрахункам з постачальниками, п≥др¤дниками, ≥ншими кредиторами, ¤ка оформлена вексел¤ми, виданими на суму отриманоњ продукц≥њ, вироб≥в, роб≥т та послуг в≥дображаЇтьс¤ в≥дпов≥дною бухгалтерською проводкою: ƒебет рах.60 Ђ–озрахунки з постачальниками ≥ п≥др¤дникамиї, ƒебет рах.76 Ђ–озрахунки з р≥зними деб≥торами та кредиторамиї або ≥нш≥ в≥дпов≥дн≥ рахунки обл≥ку розрахунк≥в, редит рах.66 Ђ¬ексел≥ видан≥ї. —ума витрат у вигл¤д≥ догов≥рних в≥дсотк≥в за в≥дстрочку платежу, векселедавець в≥дображаЇ бухгалтерською проводкою: ƒебет рах.26 Ђ«агальногосподарськ≥ витратиї Ч ¤кщо вексел¤ми проведен≥ розрахунки за сировину, матер≥али, паливо, комплектуюч≥ вироби, роботи та послуги виробничого характеру дл¤ забезпеченн¤ виробничоњ д≥¤льност≥; ƒебет рах.44 Ђ¬итрати обертанн¤ї Ч ¤кщо вексел¤ми проведен≥ розрахунки за товари, роботи, послуги комерц≥йного характеру дл¤ забезпеченн¤ комерц≥йноњ д≥¤льност≥; ƒебет рах.33 Ђ ап≥тальн≥ вкладенн¤ї Ч ¤кщо вексел¤ми проведен≥ розрахунки за основн≥ засоби, буд≥вельно-монтажн≥, проектн≥ та ≥нш≥ роботи та послуги дл¤ забезпеченн¤ кап≥тальних вкладень; ƒебет рах.81 Ђ¬икористанн¤ прибуткуї Ч ¤кщо вексел¤ми проведен≥ витрати, ¤к≥ не в≥днос¤тьс¤ до п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ виробничого, комерц≥йного характеру або кап≥тальних вкладень, тобто т≥ витрати, ¤к≥ не включаютьс¤ до соб≥вартост≥ продукц≥њ. редит рах.66 Ђ¬ексел≥ видан≥ї. ѕогашенн¤ заборгованост≥, ¤ка забезпечена виданими вексел¤ми, в≥дображаЇтьс¤ бухгалтерською проводкою: ƒебет рах.66 Ђ¬ексел≥ видан≥ї; редит рах.50 Ђ асаї, редит рах.51 Ђ–озрахунковий рахунокї, редит рах.52 Ђ¬алютний рахунокї. јнал≥тичний обл≥к по рахунку 66 Ђ¬ексел≥ видан≥ї проводитьс¤ по кожному виданому векселю. ќбл≥к одержаних вексел≥в «аборгован≥сть по розрахункам з покупц¤ми, замовниками оформл¤Їтьс¤ вексел¤ми, одержаними на суму в≥двантаженоњ продукц≥њ (товар≥в), виконаних роб≥т та наданих послуг ≥ в≥дображаЇтьс¤ бухгалтерською проводкою на суму цих вексел≥в: ƒебет рах.59 Ђ¬ексел≥ одержан≥ї, редит рах.46 Ђ–еал≥зац≥¤ї. ќдночасно по дебету рахунку 46 у встановленому пор¤дку в≥дображаютьс¤ фактичн≥ витрати на виробництво ≥ реал≥зац≥ю продукц≥њ (товар≥в, роб≥т, послуг). «а «аконом ”крањни Ђѕро оподаткуванн¤ прибутку п≥дприЇмствї (п.3.2.) не вважаютьс¤ прибутком ≥ не оподатковуютьс¤ уз¤т≥ на обл≥к, але не сплачен≥ вексел≥. —ума доходу, що отримана за векселем продавцем за в≥дстрочку платежу в≥дображаЇтьс¤ бухгалтерською проводкою:
Ќазва: ¬ексельний об≥г ≥ перспективи його розвитку в ”крањн≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (19001 прочитано) |