≈коном≥ка п≥дприЇмства > ѕроблеми формуванн¤ ≥ виконанн¤ м≥сцевих бюджет≥в
ѕродовженн¤ таблиц≥ 2.11 ап≥тальний ремонт буд≥-вель та споруд | 9,3 | - | -9,3 | - | - | ≤нш≥ потреби | 3,9 | - | -3,9 | - | - | ¬сього | 1145,6 | 743,9 | -401,7 | 547,3 | 196,6 | « кожним роком пог≥ршуЇтьс¤ стан у ф≥нансуванн≥ культури та засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ. “ак, ¤кщо в 1996 роц≥ питома вага видатк≥в на утриманн¤ заклад≥в культури складала 5,5 в≥дс. в≥д загального обс¤гу видатк≥в (або 165 тис. грн.), то в 1998 роц≥ њх частка зменшилась ≥ склала 3,11 в≥дс. (або 73 тис. грн.). “аке становище у ф≥нансуванн≥ заклад≥в культури призвело до закритт¤ б≥бл≥отек на територ≥¤х с≥льських –ад, та зв≥льненн¤ прац≥вник≥в центральноњ б≥бл≥отечноњ системи. нижковий фонд цих б≥бл≥отек був переданий до в≥дпов≥дних шк≥л, що розм≥щен≥ на територ≥њ с≥льських –ад. јнал≥зуючи стан, ¤кий склавс¤ у ф≥нансуванн≥ соц≥ально-культурних заклад≥в, треба зазначити, що в ц≥й сфер≥ необх≥дно провести певн≥ зм≥ни. —истема бюджетно-кошторисного ф≥нансуванн¤ установ невиробничоњ сфери, ¤ка склалас¤ за багато дес¤тил≥ть, маЇ серйозн≥ недол≥ки. √оловний ≥з них пол¤гаЇ в тому, що ф≥нансуванн¤ цих установ слабо повТ¤зане з к≥нцевими результатами њхньоњ д≥¤льност≥. ÷е призводить до низькоњ економ≥чноњ в≥дпов≥дальност≥ прац≥вник≥в за к≥льк≥сн≥ та ¤к≥сн≥ показники роботи, до неефективного використанн¤ кошт≥в, зниженн¤ соц≥ального ефекту в≥д зд≥йсненн¤ заход≥в. ƒосить актуальними Ї питанн¤ удосконаленн¤ системи управл≥нн¤ та скороченн¤ витрат на цю мету. ѕевн≥ позитивн≥ зрушенн¤ вже в≥дбулис¤. “ак, ¤кщо видатки на державне управл≥нн¤ в 1996 роц≥ склали 11,46 в≥дс. в≥д загального обс¤гу видатк≥в (або 282 тис. грн.), то в 1998р. ц≥ видатки були скорочен≥ майже в 2,3 рази, а њх частка в загальних видатках склала 5,15 в≥дс. (або 120,8 тис. грн.). јнал≥зуючи ф≥нансуванн¤ видатк≥в бюджету Ќовгородк≥вского району, треба в≥дзначити, що значну питому вагу у видатках займають поточн≥ видатки (соц≥альний захист та соц≥альне забезпеченн¤, соц≥ально-культурна сфера, видатки на житлове господарство, видатки на утриманн¤ орган≥в влади). як показано на рис. 2.3, в 1996 роц≥ питома вага поточних видатк≥в в загальних видатках бюджету становила 98,92 в≥дс., ≥ лише 1,18 в≥дс. склали видатки розвитку (кап≥тальн≥ вкладенн¤ на розвиток виробництва ≥ соц≥альноњ сфери, видатки на кап≥тальний ремонт). ¬ 1997 роц≥ поточн≥ видатки склали 98,04 в≥дс., видатки розвитку Ц 1,96 в≥дс. ўо ж стосуЇтьс¤ 1998 року, то поточн≥ видатки за цей пер≥од становили 98,71 в≥дс., а видатки розвитку Цлише 0,29 в≥дс. “акий розпод≥л обумовлений тим, що поточн≥ видатки потребують негайного та своЇчасного ф≥нансуванн¤. јле, з другого боку, без зд≥йсненн¤ кап≥тальних вкладень на розвиток виробництва ≥ соц≥альноњ сфери не можна оч≥кувати приросту надходжень в майбутньому. ƒо реч≥, треба в≥дзначити, що видатки розвитку спр¤мовувались не на ф≥нансуванн¤ кап≥тальних вкладень, а т≥льки на кап≥тальний ремонт в звТ¤зку з незначними сумами вид≥ленн¤ кошт≥в за цим напр¤мком. «в≥дси сл≥дуЇ, що залежн≥сть обс¤г≥в м≥сцевих бюджет≥в в≥д р≥шень вищесто¤щих орган≥в не даЇ можливост≥ м≥сцевим органам влади проводити активну ≥нвестиц≥йну пол≥тику на м≥сц¤х, а значить приймати посильну участь у покращанн≥ соц≥ально-економ≥чного стану держави. 1996 р≥к 1997 р≥к р≥к –ис. 2.3. ƒинам≥ка сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж видатками розвитку та поточними видатками бюджету Ќовгородк≥вського району у 1996-1998 роках ( у в≥дсотках ) 2.5. јнал≥з виконанн¤ м≥сцевого бюджету Ѕюджет Ц це не т≥льки ф≥нансовий план, у ¤кому особлива увага прид≥л¤Їтьс¤ механ≥змам платеж≥в, обл≥ку й зв≥тност≥, в≥н одне з основних знар¤дь економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ та економ≥чного зростанн¤. ÷е зумовлюЇ необх≥дн≥сть проведенн¤ комплексу заход≥в щодо забезпеченн¤ повного ≥ своЇчасного надходженн¤ до бюджету доход≥в ≥ зд≥йсненн¤ витрат, пост≥йного анал≥зу доход≥в ≥ витрат бюджету в план≥ њх впливу на економ≥чний стан рег≥ону. –езультати виконанн¤ бюджету дуже часто т≥Їю чи ≥ншою м≥рою р≥зн¤тьс¤ в≥д тих ц≥лей ≥ завдань, ¤кими керувалис¤ при його складанн≥ ≥ затвердженн≥. ¬ окремих випадках так≥ розб≥жност≥, хоча вони й не були запланован≥, можна визнати корисними. ќднак, ¤к правило, одержанн¤ результат≥в, в≥дм≥нних в≥д запланованих, означаЇ, що бюджетна пол≥тика, покладена в основу затвердженого бюджету, не проводилась, не було й д≥Ївого контролю за њњ зд≥йсненн¤м. якщо розб≥жн≥сть результат≥в ≥з запланованими ви¤витьс¤ суттЇвою, це може не т≥льки завадити дос¤гненню стаб≥л≥зац≥њ в економ≥ц≥ рег≥ону, а й внести в господарське житт¤ численн≥ викривленн¤, ¤к≥ треба буде виправл¤ти прот¤гом наступного ф≥нансового року чи нав≥ть к≥лькох рок≥в. «в≥дси випливаЇ необх≥дн≥сть дотриманн¤ бюджетноњ пол≥тики ≥ суворого њњ виконанн¤, в≥дхиленн¤ при цьому повинн≥ розгл¤датись ¤к ≥ндикатори збоњв ¤к у функц≥онуванн≥ економ≥ки в ц≥лому, так ≥ в самому бюджетному процес≥, зокрема в заключн≥й його стад≥њ Ц виконанн≥ бюджету. ¬иконанн¤ бюджету Ц це зд≥йсненн¤ комплексу заход≥в ≥з забезпеченн¤ повного ≥ своЇчасного виконанн¤ плану доход≥в ≥ витрат. ѕри цьому виконанн¤ дох≥дноњ частини бюджету означаЇ надходженн¤ не т≥льки загальноњ суми передбачених кошт≥в, а й по кожному джерелу. ¬иконанн¤ плану по видатках означаЇ ф≥нансуванн¤ ус≥х запланованих заход≥в ≥ установ, економне й ефективне використанн¤ бюджетних ресурс≥в. ƒоходи зведеного бюджету Ќовгородк≥вського району (таблиц¤ 2.13) затверджено в сум≥ 2984,6 тис. грн., фактичн≥ надходженн¤ становили 2344,2 тис. грн. або 78,54 в≥дс. ѕор≥вн¤но з 1996 роком виконанн¤ дох≥дноњ частини бюджету знизилось на 14,72 в≥дс. Ѕюджетн≥ призначенн¤ не виконано по 12 з 13 джерел доход≥в, ≥з них по податку на прибуток виконанн¤ становило 34,91 в≥дс., прибутковому податку з доход≥в громад¤н Ц 88,15 в≥дс., податку з власник≥в транспортних засоб≥в Ц 72,46 в≥дс., податку на промисел Ц73,33 в≥дс., державному миту Ц 78,63 в≥дс., плат≥ за землю - 72,35 в≥дс., по зборах та ≥нших неподаткових платежах Ц 54,61 в≥дс. Ћише по м≥сцевих податках податках ≥ зборах план був виконаний на 106,59 в≥дс. √оловними факторами, ¤к≥ вплинули на невиконанн¤ плану бюджетних надходжень Ї: спад виробництва, ц≥новий фактор, прир≥ст заборгованост≥ ≥з зароб≥тноњ плати й соц≥альних виплат та прир≥ст недоњмок по платежах до бюджету. —еред наведених вище фактор≥в впливу на р≥вень наповненн¤ бюджету найвагом≥ший вплив маЇ стан заборгованост≥ по платежах до бюджету, ¤ка в ц≥лому по району становить 57,19 в≥дс. до суми надходжень платеж≥в (або 1293,1 тис. грн.). “≥льки за 1998р. ц¤ сума зросла на 51,97 в≥дс. “аблиц¤ 2.13 ƒинам≥ка процесу виконанн¤ доходноњ частини бюджету Ќовгородк≥вского району у 1996-1998 роках (тис. грн.) ƒќ’ќƒ» | 1996 р≥к | 1997 р≥к | 1998 р≥к | ѕлан | ‘акт | ¬≥дс-оток ¬иконанн¤ | ѕлан | ‘акт | ¬≥дс-оток ¬иконанн¤ | ѕлан | ‘акт | ¬≥дс-оток ¬иконанн¤ | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ћ≥сцев≥ податки ≥ збори | 49 | 31 | 63,27 | 59 | 35 | 59,32 | 41 | 43,7 | 106,59 | Ќадходженн¤ кошт≥в в≥д приватизац≥њ майна | 33 | 28 | 84,85 | - | - | - | - | - | - | ѕодаток на промисел | - | 1 | - | 3 | 3 | 100 | 3 | 2,2 | 73,33 | ƒержавне мито | 26 | 28 | 107,69 | 60 | 42 | 70,00 | 51 | 40,1 | 78,63 | ѕлата за воду | 1 | 1 | 100 | 1 | 1 | 100 | 2 | 1,5 | 75,00 | ѕодаток з вла-сник≥в трансп-ортних засоб≥в | 53 | 41 | 77,36 | 110 | 127 | 115,46 | 130 | 94,2 | 72,46 | Ќадходженн¤ сум в≥д переви-щенн¤ розра-хункового фонду споживанн¤ | 5 | 4 | 80,00 | 2 | - | 0,00 | 2 | 0,3 | 15,00 | ѕлата за землю | 109 | 93 | 85,32 | 458 | 303 | 66,16 | 480 | 347,3 | 72,35 | ѕодаток за спецвикористу-ванн¤ надр | -- | - | - | - | 1 | - | 2 | 1,7 | 85,00 | «бори та ≥нш≥ неподатков≥ збори | 44 | 56 | 127,27 | 98 | 73 | 74,49 | 128 | 69,9 | 54,61 | ѕƒ¬ | 800 | 642 | 80,25 | - | - | - | - | - | - | ѕодаток на прибуток | 345 | 145 | 39,13 | 185 | 142 | 76,76 | 112 | 39,1 | 34,91 | ѕрибутковий податок з доход≥в громад¤н | 148 | 158 | 106,76 | 329 | 202 | 61,40 | 296 | 262,7 | 88,15 | ѕозички та ко-шти, отриман≥ за взаЇмними розрахунками | - | 222 | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
Ќазва: ѕроблеми формуванн¤ ≥ виконанн¤ м≥сцевих бюджет≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (23134 прочитано) |