≈коном≥ка п≥дприЇмства > ѕ≥дприЇмництво в ”крањн≥, проблеми ≥ перспективи конкурентноздатност≥ украњнського п≥дприЇмництва
«а невиконанн¤ догов≥рних зобов'¤зань по прийманню продукц≥њ загот≥вельник сплачуЇ товаровиробников≥ неустойку, ¤к правило в такому ж розм≥р≥, в ¤кому товаровиробник в≥дпов≥даЇ перед контрактом за несвоЇчасну здачу продукц≥њ. онтрактант, кр≥м того, в≥дшкодовуЇ виробников≥ продукц≥њ фактичн≥ витрати, пов'¤зан≥ з доставкою њњ в оби≠два к≥нц≥ /¤кщо ц¤ продукц≥¤ завозилас¤ до м≥сц¤ прийманн¤ транспорт≠ними засобами господарства/. ¬ договор≥ може бути передбачена в≥дпов≥дальн≥сть контрактанта за невиконанн¤ в обумовлен≥ строки до≠гов≥рних зобов'¤зань по зустр≥чному продажу цукру, ол≥њ, мел¤си тощо. ¬≥дпов≥дальн≥сть стор≥н за порушенн¤ договору контрактац≥њ будуЇтьс¤ на принцип≥ вини /умислу або необережност≥/, ¤ка презумуЇтьс¤ /ст. 209 ÷ ”крањни/. √осподарство зв≥льн¤Їтьс¤ в≥д в≥дпов≥дальност≥ за невиконанн¤ зобовТ¤зань за договором, ¤кщо вони не виконан≥ внасл≥док стих≥йних лих чи ≥нших неспри¤тливих умов або з вини загот≥вельника. ѕитанн¤ про те, чи Ї певна обставина стих≥йним лихом, вир≥шуЇтьс¤ зг≥дно з правила≠ми, ¤к≥ застосовуютьс¤ при страхуванн≥ майна колгосп≥в, держгосп≥в та ≥нших господарств, ƒо ≤нших неспри¤тливих умов в≥днос¤ть природн≥ та ≥нш≥ об'Їктивн≥ фактори, ¤к≥ св≥дчать про в≥дсутн≥сть вини господарства /наприклад, заборона здавати худобу у зв'¤зку з њњ масовим захворюван≠н¤м/. ƒоказами ≥ п≥дтвердженн¤ цих обставин можуть бути висновки державноњ ≥нспекц≥њ по загот≥вл¤х та ¤кост≥ продукц≥њ, дов≥дки ветеринар≠ного нагл¤ду, дов≥дки метеослужби, акти, складен≥ за участю представни≠ка страховоњ орган≥зац≥њ тощо. ¬ина загот≥вельника вбачаЇтьс¤ в ненаданн≥ допомоги в орган≥зац≥њ виробництва ≥ транспортуванн≥ продукц≥њ на приймальний пункт, непогодженн≥ граф≥ка здач≥, незабезпеченн≥ тарою ≥ пакувальними матер≥алами тощо. јрб≥тражн≥ суди оц≥нюють подан≥ гос≠подарством документи, з'¤совують, на ¤ких площах загинули пос≥ви, чи була можлив≥сть здати хоча б частину продукц≥њ за рахунок зн¤того вро≠жаю з ≥нших площ, чи вживало господарство заход≥в, щоб запоб≥гти нега≠тивним насл≥дкам стих≥йного лиха або ≥ншим неспри¤тливим умовам. « урахуванн¤м ус≥х цих обставин ≥ вир≥шуЇтьс¤ питанн¤ про зв≥льненн¤ господарства в≥д в≥дпов≥дальност≥ за невиконанн¤ зобов'¤занн¤ за дого≠вором контрактац≥њ. ќдн≥Їю з необх≥дних умов функц≥онуванн¤ вс≥х господарюючих суб'Їкт≥в при переход≥ до ринкових в≥дносин Ї законн≥сть ≥ дисципл≥на в њх д≥¤льност≥. ” процес≥ д≥¤льност≥ господарюючих суб'Їкт≥в м≥ж ними, м≥ж ними ≥ державою в особ≥ в≥дпов≥дних орган≥в виникають, функц≥онують та припи≠н¤ютьс¤ численн≥ в≥дносини. –инковий механ≥зм, ¤к ≥ будь-¤ке ≥нше складне ¤вище, не може розвиватис¤ без з≥ткнень, конфл≥кт≥в, що призвод¤ть до суперечностей м≥ж суб'Їктами господарськоњ д≥¤льност≥. “ак≥ суперечност≥ м≥ж п≥дприЇмствами, орган≥зац≥¤ми, державними та ≥ншими установами називаютьс¤ господарськими спорами. „инне законодавство вимагаЇ в≥д господарюючих суб'Їкт≥в, щоб вони до поданн¤ позову вжили заход≥в щодо врегулюванн¤ госпо≠дарських спор≥в з ≥ншою стороною. ƒоарб≥тражне врегулюванн¤ господарських спор≥в - це сукупн≥сть заход≥в, зд≥йснених п≥дприЇмствами та орган≥зац≥¤≠ми, права ¤ких порушен≥, дл¤ безпосереднього вир≥шенн¤ спор≥в, що ви≠никли, з п≥дприЇмствами та орган≥зац≥¤ми, ¤к≥ порушили майнов≥ права та ≥нтереси, до зверненн¤ з позовом до арб≥тражного суду. «наченн¤ доарб≥тражного врегулюванн¤ господарських спор≥в розкриваЇтьс¤ через функц≥њ, ¤к≥ виконуЇ ц¤ стад≥¤ господарського процесу: ƒоарб≥тражне врегулюванн¤ покликане забезпечити ¤комога швидше в≥дновленн¤ порушених прав п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й; воно спри¤Ї ви¤вленню ≥ усуненню причин та умов виникненн¤ господарських правопорушень; доарб≥тражне врегулюванн¤ спри¤Ї орган≥зац≥њ та п≥двищенню р≥вн¤ укладанн¤ та виконанн¤ господарських договор≥в. ¬иход¤чи ≥з зм≥сту чинного законодавства, сл≥д зробити такий висновок: загальний пор¤док доарб≥тражного врегулюванн¤ господарських спор≥в (ст. 5-11 јрб≥тражно-процесуального кодексу ”крањни); спец≥альний пор¤док доарб≥тражного врегулюванн¤ господарських спор≥в (визначаЇтьс¤, наприклад, ст. 169-179 —татуту зал≥зниць —–—– та нормами ≥нших нормативних, акт≥в), ¤кий застосовуЇтьс¤ щодо пред'¤вленн¤ ≥ розгл¤ду претенз≥й до орган≥в зв'¤зку, транспорту та ≥н. ѕитанн¤ орган≥зац≥њ претенз≥йноњ роботи на п≥дприЇмств≥ необх≥дно передбачити у спец≥альному локальному нормативному акт≥ (наказ≥, по≠ложенн≥, стандарт≥), в ¤кому визначаютьс¤ обов'¤зки посадових ос≥б, в≥дпов≥дних структурних п≥дрозд≥л≥в орган≥зац≥њ щодо введенн¤ ц≥Їњ робо≠ти, пор¤док ≥ строки п≥дготовки матер≥ал≥в дл¤ пред'¤вленн¤ претенз≥й та розгл¤ду претенз≥й, ¤к≥ над≥йшли. Ќайменуванн¤ структурних п≥дрозд≥л≥в ≥ служб, посадових ос≥б, в≥дпов≥дальних за веденн¤ претенз≥йноњ роботи. ” тих випадках, коли обов'¤зковими дл¤ обох стор≥н правилами або договором передбачено право перепров≥рки забракованоњ продукц≥њ (товар≥в) п≥дприЇмством-виготовлювачем, претенз≥њ, пов'¤зан≥ з ¤к≥стю та комплектн≥стю продукц≥њ (товар≥в), розгл¤даютьс¤ прот¤гом двох м≥с¤ц≥в. ўо стосуЇтьс¤ строк≥в спец≥ального пор¤дку доарб≥тражного вре≠гулюванн¤ господарських спор≥в, то сл≥д керуватись нормами статут≥в, кодекс≥в в≥дпов≥дного транспорту. якщо до претенз≥њ не додано вс≥ документи, необх≥дн≥ дл¤ розгл¤≠ду, њх повинен подати за¤вник у зазначений строк, ¤кий не може бути менше п'¤ти дн≥в, не враховуючи часу поштового об≥гу. ѕри цьому пе≠реб≥г строку розгл¤данн¤ претенз≥њ зупин¤Їтьс¤ до одержанн¤ документ≥в чи зак≥нченн¤ строку њх поданн¤. якщо документи у встановлений строк. не над≥йшли, претенз≥¤ розгл¤даЇтьс¤ за на¤вними документами ѕри розгл¤д≥ претенз≥њ п≥дприЇмства та орган≥зац≥њ, в раз≥ не обачност≥, повинн≥ зв≥рити розрахунки, провести експертизу або вчиниш ≥нш≥ д≥њ дл¤ забезпеченн¤ доарб≥тражного врегулюванн¤ спору ѕ≥дприЇмства та орган≥зац≥њ, що одержали претенз≥ю, зобов'¤зан≥ задовольнити обгрунтован≥ вимоги за¤вника. ѕро результати розгл¤ду претенз≥њ за¤вник пов≥домл¤Їтьс¤ у письмов≥й форм≥. ” в≥дпов≥д≥ на претенз≥ю зазначаютьс¤: повне найменуванн¤ ≥ поштов≥ рекв≥зити п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ, що дають в≥дпов≥дь, та п≥дприЇмства чи орган≥зац≥њ, ¤ким надсилаЇтьс¤ в≥дпов≥дь; дата ≥ номер в≥дпов≥д≥; дата ≥ номер претенз≥њ, на ¤ку додаЇтьс¤ в≥дпов≥дь; ¤кщо претенз≥ю задовольнили повн≥стю або частково, то нарахована сума, номер ≥ дата плат≥жноњ о дорученн¤ на перерахуванн¤ ≥ нењ суми чи строк та зас≥б задоволенн¤ претенз≥њ, ¤кщо вона не п≥дл¤гаЇ грошов≥й оц≥нц≥; коли претенз≥ю в≥дхилено повн≥стю або частково, то мотиви в≥дхи ленн¤ з посиланн¤м на в≥дпов≥дн≥ нормативн≥ акти ≥ документи, що об≠ірунтовують в≥дхиленн¤ претенз≥њ; перел≥к доданих до в≥дпов≥д≥ документ≥в та ≥нших доказ≥в; у додатках 23-25 наведен≥ окрем≥ зразки в≥дпов≥дей на пре≥енз≥≥. оли претенз≥ю в≥дхилено повн≥стю або частково, за¤вников≥ по≠винно бути повернуто ориг≥нали документ≥в, одержаних з претенз≥Їю, також над≥слано документи, що обірунтовують в≥дхиленн¤ претенз≥њ, ¤кщо њх немаЇ у за¤вника претенз≥њ. ¬≥дпов≥дь на претенз≥ю п≥дписуЇтьс¤ кер≥вником чи заступником кер≥вника п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ та надсилаЇтьс¤ рекомендованим аби ц≥нним листом чи вручаЇтьс¤ п≥д розписку. якщо у в≥дпов≥д≥ про задоволенн¤ претенз≥њ не пов≥домл¤Ї ≥ ьс¤ про перерахуванн¤ суми, за¤вник претенз≥њ по зак≥нченн≥ 20 дн≥в п≥сл¤ одержанн¤ в≥дпов≥д≥ мас право пред'¤вити до банку розпор¤дженн¤ про спи санн¤ у безсп≥рному пор¤дку визнаноњ боржником суми. ƒо розпор¤д≠женн¤ додаЇтьс¤ в≥дпов≥дь боржника, а ¤кщо в н≥й не зазначено розм≥р визнаноњ суми, то до розпор¤дженн¤ додаЇтьс¤ також коп≥¤ претенз≥њ ¬ раз≥, коли визнана сума не перевищуЇ одн≥Їњ тис¤ч≥ гривень, ст¤гувачев≥ достањньо послатис¤ в розпор¤дженн≥ на дату ≥ номер в≥дпов≥д≥ боржник ”станови банку зобов'¤зан≥ приймати розпор¤дженн¤ про безсп≥рне списанн¤ кошт≥в ≥ в тих випадках, коли боржник, визнавши претенз≥ю, просить з р≥зних причин не ст¤гувати з нього визнану суму. «а необгрунтоване списанн¤ у безсп≥рному пор¤дку претенз≥йноњ суми винна сторона сплачуЇ ≥нш≥й сторон≥ штраф у розм≥р≥ 10 процент≥в в≥д списаноњ суми. ¬ раз≥ порушенн¤ строк≥в розгл¤ду претенз≥њ, встановлених статтею 7 јѕ , чи залишенн¤ њњ без в≥дпов≥д≥, арб≥тражний суд при вир≥шенн≥ господарського спору маЇ право ст¤гти в доход державного бюджету з п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ, що припустилис¤ такого порушенн¤, штраф у розм≥р≥ 2 процент≥в в≥д суми претенз≥њ, але не менше ¤к 5 розм≥р≥в м≥н≥мальних зароб≥тних плат /без ≥ндексац≥њ/ ≥ не б≥льш ¤к 100 розм≥р≥в м≥н≥мальних зароб≥тних плат /без ≥ндексац≥њ/. ¬ раз≥ порушенн¤ законних прав та ≥нтерес≥в одн≥Їю з стор≥н гос≠подарського договору, сторона, права ¤коњ порушен≥, може у встановле≠ному пор¤дку пред'¤вити ≥нш≥й сторон≥ претенз≥ю. ¬ раз≥ незадоволенн¤ претенз≥њ або ѓѓ часткового задоволенн¤, або залишенн¤ претенз≥њ без в≥дпов≥д≥ сторона, законн≥ права та ≥нтереси ¤коњ порушен≥, може зверну≠тись у межах строк≥в позовноњ давност≥ до арб≥тражного суду за захистом. ” ст. 1 јрб≥тражно-процесуальою кодексу ”крањни вказано "ѕ≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ, в тому числ≥ колгоспи, ≥ндив≥ду≠альн≥, сп≥льн≥ п≥дприЇмства, а також ≥нш≥ юридичн≥ особи, незалежно в≥д форм власност≥ майна та орган≥зац≥йних форм, мають право звертатис¤ до арб≥тражного суду зг≥дно ≥з встановленою дл¤ нього п≥дв≥домч≥стю господарських спор≥в за захистом своњх порушених або оспорюваних прав та ≥нтерес≥в, ¤к≥ охорон¤ютьс¤ законом". «г≥дно ≥з ст. 12 јѕ арб≥тражн≥ суди вир≥шують спори, що виника≠ють при укладанн≥, зм≥н≥, роз≥рванн≥ ≥ виконанн≥ господарських договор≥в га з ≥нших п≥дстав.
Ќазва: ѕ≥дприЇмництво в ”крањн≥, проблеми ≥ перспективи конкурентноздатност≥ украњнського п≥дприЇмництва ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (34423 прочитано) |