≈коном≥ка п≥дприЇмства > ѕ≥дприЇмництво в ”крањн≥, проблеми ≥ перспективи конкурентноздатност≥ украњнського п≥дприЇмництва
Ч с≥мейне приватне п≥дприЇмство, засноване на приватн≥й власност≥ та прац≥ громад¤н, що проживають сп≥льно ¤к члени одн≥Їњ с≥м'њ (наприклад, с≥мейним п≥дприЇмством може бути сел¤нське (фермерське) господарство); Ч приватне п≥дприЇмство з правом найму робочоњ сили за≠сноване на приватн≥й власност≥ окремого громад¤нина ”к≠рањни, ¤кий використовуЇ найману працю. якщо приватне п≥дприЇмство маЇ не одного, а к≥лькох власник≥в (наприклад, с≥мейне), його майно Ї сп≥льною сум≥с≠ною власн≥стю. ≤нша, тобто часткова сп≥льна власн≥сть, по≠винна бути встановлена письмовою угодою власник≥в майна (ст. 18 «акону Ђѕро власн≥стьї). —п≥льне п≥дприЇмство Ч це орган≥зац≥йна форма п≥дприЇм≠ства, заснованого за законами ”крањни на баз≥ об'Їднанн¤ майна р≥зних форм власност≥ (так звана зм≥шана форма влас≠ност≥).' —п≥льн≥ п≥дприЇмства, ¤к правило, мають форму гос≠подарських товариств, тобто Ї суб'Їктами права колектив≠ноњ власност≥. «асновниками сп≥льних п≥дприЇмств можуть бути юридичн≥ особи ≥ громад¤ни ”крањни, ≥нших держав. «алежно в≥д цьо≠го Ї два види сп≥льних п≥дприЇмств: а) звичайн≥ (нац≥ональн≥) сп≥льн≥ п≥дприЇмства; б) сп≥льн≥ п≥дприЇмства з ≥ноземними ≥нвестиц≥¤ми. —п≥льне п≥дприЇмство з ≥ноземними ≥нвестиц≥¤ми Ч це п≥дприЇмство будь-¤коњ орган≥зац≥йно-правовоњ форми, ство≠рене за законами ”крањни, ¤кщо в його статутному фонд≥ прот¤гом календарного року Ї квал≥ф≥кац≥йна ≥ноземна ≥нвес≠тиц≥¤ (тобто ≥ноземна ≥нвестиц≥¤, що становить не менше 20 в≥дсотк≥в статутного кап≥талу ≥ при цьому не може бути мен≠ше суми, екв≥валентноњ залежно в≥д виду ≥нвестиц≥њ 50 тис¤≠чам долар≥в —Ўј, 100 тис¤чам, 500 тис¤чам чи 1 млн. долар≥в —Ўј). ѕравове становище ≥ д≥¤льн≥сть таких п≥дприЇмств, кр≥м «акону Ђѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥ї, регулюЇтьс¤ ƒекретом аб≥нету м≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 20 травн¤ 1993 р. Ђѕро режим ≥ноземного ≥нвестуванн¤ї та «ако≠ном ”крањни в≥д 16 кв≥тн¤ 1991 р. Ђѕро зовн≥шньоеконом≥ч≠ну д≥¤льн≥стьї. ≤ноземне п≥дприЇмство Ч це орган≥зац≥йно-правова форма п≥дприЇмства з м≥сцезнаходженн¤м в ”крањн≥, створеного ¤к суб'Їкт права зг≥дно ≥з законодавством ≥ноземноњ держави, майно ¤кого повн≥стю Ї у власност≥ ≥ноземних громад¤н, юридичних ос≥б або держави. ¬изначенн¤ ≥ноземне (≥ноземна власн≥сть) означаЇ, що п≥дприЇмство п≥дпор¤дковуЇтьс¤ р≥зним юрисдикц≥¤м. ѕо≠р¤док створенн¤ ≥ внутр≥шньоњ д≥¤льност≥ ≥ноземного п≥дпри≠Їмства регулюЇтьс¤ законодавством крањни, ¤к≥й воно нале≠жить. «аконодавство ”крањни не регулюЇ цих в≥дносин. –а≠зом з тим умови реЇстрац≥њ та д≥¤льност≥ ≥ноземного п≥дприЇ≠мства в ”крањн≥ регулюютьс¤ украњнським законодавством, тобто на ≥ноземн≥ п≥дприЇмства загалом поширюЇтьс¤ на≠ц≥ональний правовий режим господарськоњ д≥¤льност≥. р≥м форм ≥ вид≥в законодавець застосовуЇ дл¤ класиф≥≠кац≥њ п≥дприЇмств пон¤тт¤ категор≥њ (ст. 2 «акону Ђѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥ї). атегор≥¤ означаЇ техн≥ко-економ≥чну (не юридичну) кла≠сиф≥кац≥ю ус≥х п≥дприЇмств ус≥х орган≥зац≥йно-правових форм за к≥льк≥стю прац≥вник≥в. «а ц≥Їю ознакою розр≥зн¤ютьс¤ мал≥ та ≥нш≥ (середн≥, велик≥) п≥дприЇмства. —творенн¤ п≥дприЇмства. “ерм≥н створенн¤ ¤вл¤Ї собою правове пон¤тт¤ господарського права. ÷е пон¤тт¤ включаЇ врегульован≥ правом умови фактичного виникненн¤ та лег≥тимац≥њ п≥дприЇ≠мства в статус≥ правового господарюючого суб'Їкта, суб'≠Їкта права. ¬иход¤чи з того, що в економ≥ц≥ ”крањни створюютьс¤ ≥ функц≥онують п≥дприЇмства р≥зних орган≥зац≥йно-правових форм, господарське законодавство визначаЇ загальн≥ ≥ спец≥≠альн≥ умови њх створенн¤. «агальн≥ умови поширюютьс¤ на вс≥ форми п≥дприЇмств. ¬они визначен≥ «аконом Ђѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥ї (ст. 5), «аконом Ђѕро п≥дприЇмниц≠твої (ст. 6) та ÷ив≥льним кодексом, ¤кий регулюЇ загальн≥ умови створенн¤ юридичноњ особи, в тому числ≥ Ч ≥ п≥дприЇм≠ства. —пец≥альн≥ умови створенн¤ п≥дприЇмств визначен≥ законами про њх окрем≥ види. як правове пон¤тт¤ створенн¤ включаЇ визначенн¤ зас≠новник≥в, њх засновницькоњ компетенц≥њ, пор¤дку д≥¤льност≥ щодо створенн¤ п≥дприЇмства. «асновником Ї особа, що маЇ право створити у встановленому пор¤дку п≥дприЇмство (орган≥зац≥ю) ¤к юридичну особу. «а «аконом Ђѕро власн≥стьї (ст. ст. 6, 33) ≥ «аконом Ђѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥ї (ст. 5) таким правом над≥лен≥ безпосередньо власники засоб≥в ви≠робництва та ≥ншого майна та уповноважен≥ власником (влас≠никами) органи, тобто ф≥зичн≥ ≥ юридичн≥ особи, що мають засновницьку право- ≥ д≥Їздатн≥сть. ќтже, тут д≥Ї загальний принцип, зг≥дно з ¤ким, засновниками (сп≥взасновниками) можуть бути Ђф≥зичн≥ ≥ юридичн≥ особи, кр≥м випадк≥в, пе≠редбачених законодавчими актами ”крањниї. ”повноважен≥ органи, ¤к≥ можуть бути засновниками п≥дприЇмств, визначаЇ власник. ўодо п≥дприЇмств загальнодержавноњ власност≥ Ч це п≥дв≥домч≥ аб≥нету м≥н≥стр≥в ”крањни органи державноњ виконавчоњ влади, ≥нш≥ центральн≥ в≥домства. ¬они приймають р≥шенн¤ про створенн¤ п≥дприЇмств державноњ власност≥, затверджують статути ≥ контролюють њх дотриманн¤, укладають та розривають кон≠тракти з кер≥вниками п≥дприЇмств, контролюють ефек≠тивн≥сть використанн¤ закр≥пленого за п≥дприЇмствами май≠на, його збереженн¤ ÷е загальне правило. ¬ окремих ви≠падках (наприклад, щодо п≥дприЇмств буд≥вельного комп≠лексу) зазначен≥ функц≥њ ≥ повноваженн¤ аб≥нет м≥н≥стр≥в ”крањни делегуЇ господарським об'Їднанн¤м: коропорац≥-¤м, концернам тощо. ўодо п≥дприЇмств комунальноњ влас≠ност≥ уповноваженими органами з засновницькими права≠ми Ї виконкоми обласних ≥ м≥ських –ад, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ та уповноважен≥ ними органи. «асновники реал≥зують засновницьк≥ права шл¤хом обранн¤ орган≥зац≥йноњ форми п≥дприЇмства; визначенн¤ ц≥лей ≥ пред≠мета його д≥¤льност≥; прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про його створен≠н¤; затвердженн¤ в установленому пор¤дку статуту; пере≠дач≥ безоплатно на баланс п≥дприЇмства основних фонд≥в та об≥гових кошт≥в; формуванн¤ орган≥в управл≥нн¤, визначен≠н¤ у статут≥ меж њх повноважень тощо. —творенн¤ п≥дприЇмства в юридичному розум≥нн≥ ¤вл¤Ї собою затвердженн¤ та одержанн¤ передбачених законом до≠кумент≥в: р≥шенн¤ власника (власник≥в) або уповноважено≠го органу про створенн¤ п≥дприЇмства, статуту (¤кщо цього вимагаЇ орган≥зац≥йна форма), посв≥дченн¤ про державну реЇстрац≥ю. ѕри необх≥дност≥ дл¤ новостворюваного п≥дпри≠Їмства земельноњ д≥л¤нки сюди вход¤ть також документи на землекористуванн¤ (землеволод≥нн¤), визначен≥ земельним законодавством ”крањни. ƒозв≥л на користуванн¤ створюваним п≥дприЇмством зе≠мельною д≥л¤нкою, а також ≥ншими природними ресурсами видаЇтьс¤ за р≥шенн¤м м≥сцевоњ –ади народних депутат≥в за м≥сцезнаходженн¤м п≥дприЇмства в пор¤дку, встановлено≠му «емельним кодексом ”крањни (ст. ст. 19, 21, 23, 32, 34 та ≥н). ¬≥дмова у наданн≥ земельноњ д≥л¤нки може бути оскаржена у встановленому законом пор¤дку. √осподарське законодавство регулюЇ також способи ство≠ренн¤ п≥дприЇмств. “ак, п≥дприЇмство може бути створене зг≥дно з р≥шенн¤м одного або к≥лькох власник≥в або уповно≠важеного ним органу. ѕ≥дприЇмство може створюватись внасл≥док примусового под≥лу ≥ншого п≥дприЇмства в≥дпов≥дно до антимонопольного законодавства ”крањни. ѕримусовий под≥л п≥дприЇмства зд≥йснюЇтьс¤ зг≥дно з розпор¤дженн¤м антимонопольного ком≥тету ”крањни, його територ≥альних управл≥нь. –озпор¤д≠женн¤ про под≥л п≥дприЇмства-монопол≥ста Ї обов'¤зковим дл¤ власника (власник≥в) або уповноваженого ним органу. –озпор¤дженн¤ про примусовий под≥л визначаЇ строк ство≠ренн¤ нових п≥дприЇмств, ¤кий не може бути меншим 6 м≥с¤ц≥в. «м≥ни вартост≥ майна, внесеного ¤к вклад, та додатков≥ внески учасник≥в не впливають на розм≥р њх частки у статутному фонд≥, вказаноњ в установчих документах товариства, ¤кщо ≥нше не передбачено установчими документами. ѕри розробц≥ проект≥в установчих документ≥в п≥дприЇмств необх≥дно керуватись також типовими нормативними акта≠ми. ўодо п≥дприЇмств окремих вид≥в законодавець засто совуЇ типов≥ форми установчих документ≥в. ƒ≥ють, зокрема, статути: “иповий статут державного п≥дприЇмства “ипо≠вий статут в≥дкритого акц≥онерного товариства —татут зак≠ритого акц≥онерного товариства, —татут товариства з обме≠женою в≥дпов≥дальн≥стю —татут орендного п≥дприЇмства. р≥м того, фондом державного майна ”крањни затверджено установч≥ договори: про створенн¤ товариства з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю, про створенн¤ закритого акц≥онерного товариства7 та зразковий догов≥р оренди. ”становч≥ документи повинн≥ м≥стити обов'¤зков≥ дан≥ про п≥дприЇмство, без ¤ких вони вважаютьс¤ такими, що не в≥дпов≥дають вимогам законодавства. ÷е так≥ дан≥: Ч найменуванн¤ (завод, фабрика, майстерн¤ тощо) ≥ вид п≥дприЇмства; Ч зазначенн¤ власника (склад засновник≥в, учасник≥в) та м≥сцезнаходженн¤ п≥дприЇмства; Ч предмет ≥ ц≥л≥ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства; Ч юридичний статус п≥дприЇмства. ÷е статт≥ про юридич≠ну особу п≥дприЇмства, про його майно, про самост≥йний баланс, розрахунковий, валютний та ≥нш≥ рахунки в банках, про ф≥рмову марку та товарний знак, про печатку з найме≠нуванн¤м п≥дприЇмства. якщо п≥дприЇмство маЇ право ви≠пускати ц≥нн≥ папери, то таке право теж в≥дноситьс¤ до юри≠дичного статусу п≥дприЇмства; Ч про склад майна п≥дприЇмства: перел≥к фонд≥в (основн≥, оборотн≥, ≥нше майно, статутний фонд, резервний фонд, страховий фонд, ≥нш≥ фонди); пор¤док утворенн¤ майна; пор¤док розпод≥лу прибутк≥в та покритт¤ витрат; пор¤док випуску акц≥й (щодо акц≥онерного товариства). якщо п≥дприЇмство не Ї власником майна, включаЇтьс¤ статт¤ про те, що майно закр≥плене за ним на прав≥ повного госпо≠дарського в≥данн¤; Ч про перел≥к орган≥в управл≥нн¤ п≥дприЇмства, пор¤док њх формуванн¤, компетенц≥ю;
Ќазва: ѕ≥дприЇмництво в ”крањн≥, проблеми ≥ перспективи конкурентноздатност≥ украњнського п≥дприЇмництва ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (34423 прочитано) |