≈коном≥чн≥ теми > ≈коном≥чна ситуац≥¤ в ”крањн≥
—уб'Їктами державного регулюванн¤ промислового виробництва виступають ћ≥н≥стерство промисловост≥, ћ≥н≥стерство машинобудуванн¤, воЇнно-промислового комплексу ≥ конверс≥њ, ћ≥н≥стерство енергетики ≥ електриф≥кац≥њ, а також державн≥ ком≥тети з легкоњ та текстильноњ про≠мисловост≥, з нафти та газу, вуг≥льноњ промисловост≥, з використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ та де¤к≥ ≥нш≥. «алежно в≥д типу галузей ≥ форм власност≥ державне регулюванн¤ промислового виробництва зд≥йснюЇтьс¤ у вигл¤д≥ пр¤мого державного управл≥нн¤ об'Їктами (п≥дприЇмствами-товаровиробниками) ≥ регулю≠ванн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ у сфер≥ виробництва промисловоњ про≠дукц≥њ. ѕр¤ме управл≥нн¤ промисловим виробництвом передбачаЇ уп- . равл≥нн¤ з боку м≥н≥стерств об'Їктами, що залишились у сфер≥ державноњ власност≥, орган≥зац≥ю монопольного виробництва де¤ких вид≥в промис≠ловоњ продукц≥њ, ≥ндикативне плануванн¤, контроль ≥ розпод≥л державою частини промисловоњ продукц≥њ, що виробл¤Їтьс¤. ¬плив держави на розвиток товарного ринку реал≥зуЇтьс¤ через грошово-кредитну пол≥тику Ќац≥онального банку ”крањни. јле за умов кризи, монопол≥зму виробник≥в та ≥нших особливостей перех≥дного пер≥оду до ринкових в≥дносин найефективн≥шими засобами державного впливу на процеси виробництва промисловоњ продукц≥њ Ї методи≥ндикативного плануванн¤, ¤к≥ реал≥зують державн≥ органи, п≥дпор¤дкован≥ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ” процес≥ формуванн¤ ≥ндикативного плану вони визначають на≠пр¤ми економ≥чного розвитку машинобуд≥вного, паливно-енергетичного, х≥м≥ко-л≥сового, оборонного комплекс≥в, легкоњ та ≥нших галузей промис≠ловост≥, зд≥йснюють прогноз необх≥дних обс¤г≥в промисловоњ продукц≥њ, визначають ор≥Їнтовн≥ обс¤ги виробництва продукц≥њ, виход¤чи з м≥н≥мальних потреб народного господарства ≥ забезпеченн¤ населенн¤ продовольчими та промисловими товарами, розраховують потребу дер≠жави у промислов≥й продукц≥њ, формують державне замовленн¤ ≥ дер≠жавний контракт. ќр≥Їнтовн≥ обс¤ги виробництва, промисловоњ продукц≥њ, в тому числ≥ державн≥ замовленн¤ (державн≥ контракти), правл¤ть за ор≥Їнтири дл¤ п≥дприЇмств ус≥х форм власност≥ дл¤ подаль≠шого врахуванн¤ останн≥ми у ход≥ складанн¤ виробничих план≥в п≥дприЇмства. ” склад≥ ≥ндикативного державного плану економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку розробл¤ютьс¤: обс¤ги виробництва промисловоњ продукц≥њ, виробництво товар≥в народного споживанн¤, виробництво найважлив≥ших вид≥в продукц≥њ, що контролюютьс¤ державою. ¬ажливими складовими плану Ї виробництво ≥ поставка продукц≥њ до державних потреб, ¤к≥ забезпечуютьс¤ через державний контракт ≥ державне замовленн¤. —истема державного контракту ≥ державного за≠мовленн¤ в промисловост≥ маЇ задовольнити потреби держави у вироб≠ництв≥ продукц≥њ виробничо-техн≥чного призначенн¤, товарах народного споживанн¤, а також державну п≥дтримку найважлив≥ших галузей на≠родного господарства та виконанн¤ м≥ждержавних угод. ƒо метод≥в регулюванн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ в промисло≠вому виробництв≥ в≥днос¤ть: державн≥ дозволи та контроль розм≥щенн¤ промислових п≥дпри≠Їмств на основ≥ адм≥н≥стративних важел≥в; залученн¤ промислових п≥дприЇмств незав≥ежно в≥д форм власност≥ до виконанн¤ державних та рег≥ональних ц≥льових комплексних про≠грам; антимонопольн≥ заходи; застосуванн¤ системи податк≥в (податку на добавлену варт≥сть, акцизного збору, податку на прибуток або доходи) ≥ податкових п≥льг; грошово-кредитне регулюванн¤; регулюванн¤ ц≥н на де¤к≥ види промисловоњ продукц≥њ аж до вста≠новленн¤ державних ц≥н; використанн¤ норм амортизац≥њ та ≥нших норм та норматив≥в. ¬ажливим напр¤мом державного регулюванн¤ п≥дприЇмництва у промисловост≥ Ї виробленн¤ ≥ реал≥зац≥¤ програм державноњ п≥дтримки. ƒ≈–∆ј¬Ќ≈ –≈√”Ћё¬јЌЌя –ќ«¬»“ ” ј√–ќѕ–ќћ»—Ћќ¬ќ√ќ ќћѕЋ≈ —” (јѕ ) ќсобливост≥ становленн¤ ринкових в≥дносин в јѕ ≥ загальна характеристика механ≥зму державного регулюванн¤ јгропромисловий комплекс ”крањни Ч це ц≥л≥сна народногоспо≠дарська система взаЇмопов'¤заних в своЇму розвитку галузей, ¤к≥ за≠безпечують виробництво с≥льськогосподарськоњ сировини та продо≠вольства, њх загот≥влю, збер≥ганн¤, переробку ≥ реал≥зац≥ю населенню. ƒо складу функц≥онально-галузевоњ структури агропромислового комплексу вход¤ть три групи галузей ≥ п≥дприЇмств: 1. √алуз≥ ≥ п≥дприЇмства, ¤к≥ виробл¤ють засоби виробництва дл¤ ус≥х п≥дрозд≥л≥в јѕ ; це тракторне ≥ с≥льськогосподарське машинобуду≠ванн¤, машинобудуванн¤ дл¤ тваринництва ≥ кормовиробництва, легкоњ ≥ харчовоњ промисловост≥, виробництво м≥неральних добрив ≥ засоб≥в захисту рослин, буд≥вельних матер≥ал≥в, спец≥ал≥зованого автотранспор≠ту ≥ устаткуванн¤, мел≥оративноњ техн≥ки, буд≥вництво в јѕ , вироб≠ництво. спец≥ал≥зованого устаткуванн¤ ≥ прилад≥в дл¤ галузей јѕ , п≥дприЇмства з промисловоњ обробки г≥бридного ≥ сортового нас≥нн¤, комб≥кормова та м≥кроб≥олог≥чна промислов≥сть, п≥дсобн≥ господарства, зайн¤т≥ виробництвом засоб≥в виробництва дл¤ с≥льського господарства. 2. √алуз≥ с≥льського господарства, ¤к≥ виробл¤ють продукц≥ю рос≠линництва ≥ тваринництва, а також л≥сове ≥ ставкове господарство. 3. √алуз≥, зайн¤т≥ загот≥влею та переробкою с≥льськогосподарськоњ продукц≥њЧ, харчова та борошномельно-круп'¤на промислов≥сть; галуз≥ легкоњ промисловост≥, ¤к≥ зд≥йснюють первинну переробку с≥льськогос≠подарськоњ сировини Ч первинна переробка бавовни, льону, вовни, пуш-но-хутровоњ сировини; п≥дсобн≥ промисли с≥льськогосподарських п≥дприЇмств, ¤к≥ виробл¤ю'ть борошно, масло, сир, переробл¤ють овоч≥, фрукти. ядром агропромислового комплексу Ї галуз≥ с≥льського господар≠ства. ” своЇму розвитку вони характеризуютьс¤ певними особливост¤ми; це вплив природно-кл≥матичних фактор≥в на характер ≥ орган≥зац≥ю виробництва, об'Їктивна необх≥дн≥сть використанн¤ частини виробленоњ продукц≥њ ¤к засоб≥в виробництва, ун≥версальн≥сть основного засобу ви≠робництва Ч земл≥. ”се це зумовлюЇ особливост≥ становленн¤ ринкових в≥дносин в агропромисловому комплекс≥ та особливост≥ його державного регулюванн¤. —утн≥сть аграрноњ пол≥тики держави у пер≥од становленн¤ ринко≠вих в≥дносин пол¤гаЇ у проведенн≥ земельноњ реформи; розвитку р≥зних форм власност≥ на землю ≥ господарюванн¤; .л≥кв≥дац≥њ- жорсткого адм≥н≥стративно-державного управл≥нн¤ у с≥льському господарств≥; спри≠¤нн≥ розвитку конкуренц≥њ; поступовому в≥дмовленн≥ в≥д обов'¤зкового встановленн¤ державних замовлень (державних контракт≥в) на вироб≠ництво ≥ поставку с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ; розробц≥ ≥ зд≥йсненн≥ ц≥льових програм розвитку виробничоњ ≥ соц≥альноњ ≥нфраструктури на сел≥ при ф≥нансов≥й п≥дтримц≥ держави. «емельн≥ в≥дносини в ”крањн≥ регулюютьс¤ «емельним одексом ”крањни та ≥ншими актами законодавства ”крањни. «г≥дно з прийн¤тим законодавством в ”крањн≥ Ї так≥ форми власност≥ на землю: державна, колективна, приватна. ”с≥ форми власност≥ Ї р≥вноправними. –озпор¤≠джаютьс¤ землею –ади народних депутат≥в, ¤к≥ у межах своЇњ компе≠тенц≥њ передають земл≥ у власн≥сть або надають у користуванн¤ та вилучають њх. ¬≥дпов≥дно до форм власност≥ суб'Їктами господарюванн¤ у с≥льському господарств≥ виступають державн≥ с≥льськогосподарськ≥ п≥дприЇмства (державн≥ сортовипробувальн≥ станц≥њ ≥ сортод≥льниц≥, плем≥нн≥ заводи, конезаводи, господарства по вирощуванню хмелю, еф≥роол≥йних, л≥карських рослин, фрукт≥в тощо), колекивн≥ с≥льськогос≠подарськ≥ п≥дприЇмства (сел¤нськ≥ сп≥лки), с≥льськогосподарськ≥ коопе≠ративи, с≥льськогосподарськ≥ акц≥онерн≥ товариства, сад≥вницьк≥ това≠риства, сел¤нськ≥ (фермерськ≥) господарства, орендн≥ с≥льськогоспо≠дарськ≥ п≥дприЇмства. ” зв'¤зку ≥з по¤вою нових форм госпрдарюванн¤ механ≥зм директивного плануванн¤ розвитку агропромислового комплек≠су зам≥нюЇтьс¤ механ≥змом державного регулюванн¤, заснованим пере≠важно на економ≥чних методах впливу на товаровиробник≥в с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ та продовольства. ћетою державного регулюванн¤ аг≠ропромислового комплексу Ї забезпеченн¤ населенн¤ продуктами хар≠чуванн¤, а також ≥ншими товарами з с≥льськогосподарськоњ сировини в поЇднанн≥ з вир≥шенн¤м соц≥альних та економ≥чних проблем јѕ в умовах становленн¤ ринкових в≥дносин ≥ багатоукладност≥ економ≥ки. ‘ункц≥њ державного регулюванн¤ на макрор≥вн≥ виконують в склад≥ ћ≥н≥стерства економ≥ки ”крањни департамент розвитку јѕ , ¤кий об'ЇднуЇ в≥дд≥ли економ≥ки розвитку с≥льського господарства, еко≠ном≥ки виробництва продовольчих товар≥в, аграрноњ реформи, ћ≥н≥стерство с≥льського господарства та продовольства та р¤д державних ком≥тет≥в (ƒержавний ком≥тет по земельних ресурсах, ƒержавний ком≥тет по рибному господарству ≥ рибн≥й промисловост≥ та ≥н.).
Ќазва: ≈коном≥чна ситуац≥¤ в ”крањн≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-17 (37669 прочитано) |