“рудове право ”крањни > Ћекц≥њ по трудовому праву ”крањни
≈коном≥чний чинник створюють об'Їктивн≥ розб≥жност≥ м≥ж ≥нтересами власника
та найманих прац≥вник≥в, обу≠мовлен≥ характером власност≥ та правовим становищем
цих стор≥н трудових правов≥дносин.
ёридичний чинник складаЇ правосуб'Їктн≥сть суб'Їкт≥в ≥ трудового права Ч
учасник≥в колективного договору.
олективний догов≥р Ч це форма право творенн¤, ¤ку | держава надаЇ п≥дприЇмствам,
установам, орган≥зац≥¤м дл¤ конкретизац≥њ д≥ючого трудового законодавства з
вра≠хуванн¤м њх особливостей ≥ умов. «авданн¤м колективно≠го договору Ї також
вир≥шенн¤ питань регулюванн¤ тру≠дових в≥дносин, не врегульованих чинним законодавством.
ћета укладенн¤ колективного договору Ч соц≥альний захист прав найманих прац≥вник≥в,
спри¤нн¤ покращен≠ню њх умов прац≥, завоюванн¤ соц≥ально-економ≥чних переваг
≥ розширенн¤ њх прав. јле разом з тим колектив≠ний догов≥р в значн≥й м≥р≥ спри¤Ї
≥ ефективност≥ госпо≠дарськоњ д≥¤льност≥, п≥двищенню рентабельност≥ ≥ покра≠щенню
¤кост≥ продукц≥њ та результат≥в роботи. ѕо¤снюЇть≠с¤ це тим, що цей основний
документ локальноњ д≥њ на п≥дприЇмств≥ (в установ≥, орган≥зац≥њ) м≥стить взаЇмн≥
зобов'¤занн¤ стор≥н, спр¤мован≥ на вищевказан≥ ц≥л≥. ѕри цьому, використовуючи
надане законом право щодо вста≠новленн¤ за рахунок власних кошт≥в додаткових
пор≥вн¤но з законодавством трудових ≥ соц≥ально-економ≥чних п≥льг дл¤ прац≥вник≥в,
власник або уповноважена ним особа використовуЇ њх ¤к зас≥б зац≥кавленн¤ ≥ заохоченн¤
пра≠ц≥вник≥в до пол≥пшенн¤ дисципл≥ни прац≥, стаб≥л≥зац≥њ виробничого процесу,
п≥двищенн¤ продуктивност≥ прац≥ ≥, нарешт≥, отриманн¤ високих прибутк≥в.
Ќорми, закр≥плен≥ в колективному договор≥, Ч це юри≠дична форма вираженн¤
встановлених умов прац≥. ¬ силу цього вони Ї обов'¤зковими дл¤ виконанн¤ дл¤
обох стор≥н, ¤к≥ уклали колективний догов≥р.
«г≥дно закону колективний догов≥р укладаЇтьс¤ на вс≥х п≥дприЇмствах, в установах,
орган≥зац≥¤х, над≥лених пра≠вами юридичноњ особи, незалежно в≥д форм власност≥
≥ господарюванн¤, в≥домчоњ належност≥ ≥ к≥лькост≥ прац≥в≠ник≥в, за умови використанн¤
на них найманоњ прац≥. «а необх≥дност≥ колективний догов≥р може укладатись в
ок≠ремих структурних п≥дрозд≥лах п≥дприЇмства (установи, орган≥зац≥њ) в межах
компетенц≥њ цих п≥дрозд≥л≥в ≥ з вра≠хуванн¤м њх ф≥нансових та орган≥зац≥йних
можливостей. ¬ир≥шуючи окрем≥ питанн¤ соц≥ально-економ≥чних ≥ тру≠дових в≥дносин
структурного п≥дрозд≥лу, в≥н Ї додатком до загального колективного договору.
ѕор¤док укладенн¤ колективного договору основуЇть≠с¤ на дотриманн≥ вимог
законодавства з цього питанн¤. ¬они встановлен≥ «аконом ”крањни Ђѕро колективн≥
до≠говори ≥ угодиї. ѕравову основу колективного договору визначаЇ також глава
II одексу закон≥в про працю, ¤ка називаЇтьс¤ Ђ олективний догов≥рї. ÷≥ законодавч≥
до≠кументи встановлюють вимоги щодо розробки, укладен≠н¤ ≥ виконанн¤ умов колективного
договору. ќсновною Ї вимога дотриманн¤ законодавчих норм ≥ недопущенн¤ прийн¤тт¤
таких умов колективного договору, ¤к≥ по≠г≥ршували б становище прац≥вник≥в пор≥вн¤но
з д≥ючим законодавством. ¬≥дпов≥дно до ст. 16 «пѕ умови колек≠тивного договору,
що пог≥ршують пор≥вн¤но з чинним законодавством ≥ угодами становище прац≥вник≥в,
Ї не≠д≥йсними.
”кладенн¤ колективного договору повинно зд≥йсню≠ватись на дотриманн≥ принцип≥в
р≥вност≥ стор≥н ≥ њх доб≠ров≥льност≥ щодо прийн¤тт¤ зобов'¤зань, свободи у виз≠наченн≥
кола питань, ¤к≥ будуть становити зм≥ст колек≠тивного договору, реальност≥ зобов'¤зань,
забезпечен≠н¤ свободи контролю виконанн¤ умов колективного договору ≥ встановленн¤
в≥дпов≥дальност≥ за њх невико≠нанн¤.
«г≥дно закону одн≥Їю стороною колективного договору виступаЇ власник п≥дприЇмства
(установи, орган≥зац≥њ) або уповноважена ним особа, ¤к правило, Ч кер≥вник,
хоча може бути призначена ≥ ≥нша посадова особа з адм≥≠н≥страц≥њ, над≥лена в≥дпов≥дними
повноваженн¤ми зг≥дно статуту чи ≥ншого локального нормативного акта.
ѕротилежною стороною колективного договору Ї тру≠довий колектив в особ≥ своњх
уповноважених представ≠ник≥в. ”повноваженим представником трудового колек≠тиву
може бути профсп≥лковий ком≥тет чи ≥нший пред≠ставницький орган, обраний на
загальних зборах прац≥≠вник≥в,Ч рада трудового колективу, страйковий ком≥тет
та ≥н.
«а на¤вност≥ на п≥дприЇмств≥ (в установ≥, орган≥зац≥њ) к≥лькох профсп≥лкових
чи ≥нших орган≥зац≥й, ¤к≥ претен≠дують на представництво ≥нтерес≥в трудового
колективу, вони повинн≥ сформувати Їдиний представницький орган дл¤ веденн¤
переговор≥в ≥ п≥дготовки проекту колектив≠ного договору. якщо з цього питанн¤
м≥ж ними не дос¤г≠нуто згоди, то вир≥шувати, кого з них уповноважувати на представництво
своњх ≥нтерес≥в, належить трудовому колективов≥.
« метою забезпеченн¤ об'Їктивност≥ ≥ р≥вноправност≥ стор≥н заборон¤Їтьс¤
участь у веденн≥ переговор≥в ≥ укла≠денн≥ колективного договору в≥д ≥мен≥ трудового
колективу тим органам ≥ орган≥зац≥¤м, ¤к≥ ф≥нансуютьс¤ влас≠ником або пол≥тичними
парт≥¤ми, або особам, ¤к≥ пред≠ставл¤ють адм≥н≥страц≥ю. « ц≥Їю ж метою ≥нтереси
влас≠ника при укладенн≥ колективного договору не можуть представл¤ти особи,
¤к≥ Ї членами виборного органу профсп≥лки (у випадку, коли ≥нтереси трудового
колек≠тиву представл¤Ї профсп≥лковий ком≥тет).
олективний догов≥р Ч це строкова угода, строк д≥њ ¤коњ визначаЇтьс¤ сторонами.
ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ строку його д≥њ в≥н продовжуЇ д≥¤ти до моменту укладенн¤ но≠вого
колективного договору чи перегл¤ду умов д≥ючого, ¤кщо ≥нше не передбачено договором.
2. ѕор¤док укладенн¤ колективного договору
ƒ≥ючим законодавством передбачена обов'¤зкова про≠цедура розробки ≥ укладенн¤
колективного договору.
ѕраво прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про необх≥дн≥сть укладенн¤ колективного договору
з власником належить безпосе≠редньо трудовому колективу чи профсп≥лкам або ≥ншому
њх представницькому органу, хоча ≥н≥ц≥атива може бути про¤влена обома сторонами.
ѕочатковою стад≥Їю в процедур≥ укладенн¤ колективного договору Ї колективн≥
переговори. ÷¤ норма, ¤к обов'¤зкова, закр≥плена в ст.14 одексу закон≥в про
пра≠цю. ѕроведенн¤ колективних переговор≥в обумовлене не≠обх≥дн≥стю урегулюванн¤
питань, ¤к≥ становл¤ть коло ≥нтерес≥в кожноњ ≥з стор≥н ≥ ¤к≥ пропонуютьс¤ ними
дл¤ включенн¤ в колективний догов≥р.
ѕро початок переговор≥в з приводу укладенн¤ нового колективного договору
сторона-≥н≥ц≥атор письмово по≠в≥домл¤Ї протилежну сторону не ран≥ше н≥ж за три
м≥с¤ц≥ до зак≥нченн¤ строку д≥њ попереднього. ѕротилежна сто≠рона зобов'¤зана
прот¤гом семи дн≥в з моменту отри≠манн¤ пов≥домленн¤ розпочати переговори.
√отуючись до переговор≥в, кожна ≥з стор≥н збираЇ не≠обх≥дну дл¤ аргументац≥њ
≥нформац≥ю, визначаЇ свою л≥н≥ю повед≥нки ≥ тактику веденн¤ переговор≥в з метою
дос¤гненн¤ поставлених перед нею завдань.
ƒл¤ проведенн¤ переговор≥в ≥ п≥дготовки проекту ко≠лективного договору сторонами
утворюЇтьс¤ ком≥с≥¤, чле≠нами ¤коњ Ї представники обох стор≥н, над≥лен≥ необх≥д≠ними
повноваженн¤ми. —клад ком≥с≥њ, пор¤док ≥ строки п≥дготовки проекту колективного
договору визначають≠с¤ р≥шенн¤м стор≥н ≥ оформл¤ютьс¤ наказом, розпор¤д≠женн¤м,
р≥шенн¤м, момент виданн¤ ¤кого Ї початком колективних переговор≥в. ѕереговори
провод¤тьс¤ на принципах р≥вноправност≥ стор≥н ≥ повноњ свободи щодо постановки
≥ з'¤суванн¤ питань, пропонованих дл¤ включенн¤ в колективний догов≥р. ¬иход¤чи
з цього, власник або уповноважений ним орган зобов'¤зан≥ надавати представникам
трудово≠го колективу необх≥дну дл¤ веденн¤ переговор≥в ≥нфор≠мац≥ю.
«акон не обмежуЇ тривал≥сть колективних переговор≥в. ѕор¤док њх проведенн¤
визначаЇтьс¤ сторонами. «акон дозвол¤Ї переривати переговори дл¤ проведенн¤
кон≠сультац≥й, експертиз, отриманн¤ необх≥дноњ ≥нформац≥њ.
Ќазва: Ћекц≥њ по трудовому праву ”крањни ƒата публ≥кац≥њ: 2006-01-18 (69336 прочитано) |