“рудове право ”крањни > Ћекц≥њ по трудовому праву ”крањни
«акон передбачаЇ також наданн¤ ≥нформац≥њ, що сто≠суЇтьс¤ укладенн¤ ≥ виконанн¤
колективних договор≥в, в органи державноњ статистики. ѕор¤док направленн¤ та≠коњ
зв≥тност≥ встановлюЇтьс¤ ћ≥н≥стерством статистики ”крањни.
5. олективн≥ угоди: пон¤тт¤ та њх види
«акон ”крањни Ђѕро колективн≥ договори та угодиї в≥д 1 липн¤ 1993 року вв≥в
у правову сферу нове пон¤тт¤ Ч колективн≥ угоди. ” своњй сут≥ колективна угодаЧ
це пра≠вовий акт, ¤кий регулюЇ соц≥ально-трудов≥ в≥дносини м≥ж п≥дприЇмц¤ми
≥ прац≥вниками на державному, галу≠зевому та рег≥ональному р≥вн¤х.
ћета укладенн¤ колективних угод Ч встановленн¤ ос≠новних засад ≥ загальних
принцип≥в регулюванн¤ трудо≠вих в≥дносин та соц≥ально-економ≥чних ≥нтерес≥в
прац≥в≠ник≥в ≥ власник≥в, ¤к≥ слугували б ор≥Їнтиром ≥ були вра≠хован≥ при розробц≥
та укладенн≥ колективних договор≥в.
Ќезважаючи на значну схож≥сть колективних договор≥в , ≥ колективних угод,
вони мають певн≥ в≥дм≥нност≥. ѕо-перше, вони р≥зн¤тьс¤ сферою укладенн¤: генеральн≥
уго≠ди укладаютьс¤ на державному р≥вн≥, рег≥ональн≥ ≥ галу≠зев≥ на в≥дпов≥дних
р≥вн¤х; колективн≥ договори уклада≠ютьс¤ безпосередньо на п≥дприЇмств≥, в установ≥,
орган≥≠зац≥њ. р≥м того, право представл¤ти ≥нтереси прац≥вник≥в при укладенн≥
генеральноњ угоди законом надане т≥льки профсп≥лкам.
. —торонами колективних угод закон визначаЇ об'Їднанн¤ власник≥в чи уповноважених
ними ос≥б ≥ об'Їднанн¤ проф≠сп≥лок в≥дпов≥дного р≥вн¤.
Ќа практиц≥ ≥нтереси власник≥в на державному р≥вн≥ представл¤Ї аб≥нет ћ≥н≥стр≥в
¤к уповноважена держа≠вою особа (оск≥льки зараз у державному сектор≥ економ≥≠ки
зайн¤та переважна б≥льш≥сть найманих прац≥вник≥в) ≥ д≥юча сьогодн≥ ”крањнська
сп≥лка промисловц≥в та п≥дприЇмц≥в. ≤нтереси прац≥вник≥в, ¤к уже говорилось,
захищають профес≥йн≥ сп≥лки, ¤к≥ об'Їднались дл¤ про≠веденн¤ колективних переговор≥в
≥ укладенн¤ генераль≠ноњ угоди.
—торонами угоди на галузевому р≥вн≥ Ї м≥н≥стерства, в≥домства, ≥нш≥ об'Їднанн¤
власник≥в за галузевим прин≠ципом ≥ галузев≥ об'Їднанн¤ профсп≥лок чи ≥нш≥ представницьк≥
об'Їднанн¤ прац≥вник≥в, над≥лен≥ в≥дпов≥дними повноваженн¤ми.
”годи на рег≥ональному р≥вн≥ укладаютьс¤ м≥ж м≥сце≠вими органами державноњ
влади ≥ рег≥ональними об'Їднан≠н¤ми власник≥в (¤кщо вони мають так≥ повноваженн¤)
та рег≥ональними об'Їднанн¤ми профсп≥лок чи ≥ншими органами, уповноваженими
на те трудовими колектива≠ми.
ѕроцесуальний пор¤док веденн¤ переговор≥в ≥ укладен≠н¤ колективноњ угоди
майже такий, ¤к ≥ укладенн¤ ко≠лективного договору, що обумовлено њх сутн≥сною
схо≠ж≥стю. ¬≥дм≥нн≥сть пол¤гаЇ в тому, що колективна угода не виноситьс¤ на
обговоренн¤ ≥ схваленн¤ трудовими ко≠лективами; вони опосередковано, через своњх
повноваж≠них представник≥в беруть участь у розробц≥ ≥ прийн¤тт≥ колективноњ
угоди.
«м≥ст ≥ структура угоди визначаютьс¤ сторонами, ¤к≥ њњ укладають. ¬они включають
рекомендац≥њ з питань нор≠муванн¤ ≥ оплати прац≥, орган≥зац≥њ прац≥, соц≥альних
га≠рант≥й, спри¤нн¤ зайн¤тост≥ населенн¤, охорони прац≥ ≥ забезпеченн¤ еколог≥чноњ
безпеки, захисту ≥нтерес≥в пра≠ц≥вник≥в в приватизац≥йному процес≥, а також
багатьох ≥нших трудових ≥ соц≥ально-економ≥чних питань.
“ема 7. ѕравове регулюванн¤ працевлаштуванн¤ прац≥вник≥в
1. ѕон¤тт¤ зайн¤тост≥ ≥ основи його забезпеченн¤
ѕраво на працю Ї одним ≥з основних конституц≥й≠них прав громад¤н, проголошених
ст.43 онституц≥њ ”крањни. ¬ н≥й говоритьс¤, що кожен громад¤нин ”к≠рањни маЇ
право на працю. ÷е означаЇ на¤вн≥сть мож≠ливост≥ дл¤ кожного заробл¤ти соб≥
на житт¤ працею, ¤ку в≥н в≥льно обираЇ або на ¤ку в≥льно погоджуЇть≠с¤, можливост≥
в≥льно обирати вид д≥¤льност≥, про≠фес≥ю, м≥сце роботи в≥дпов≥дно до своњх зд≥бностей
≥ бажань. Ђƒержава створюЇ умови дл¤ повного зд≥йсненн¤ громад¤нами права на
працю, гарантуЇ р≥вн≥ можливост≥ у вибор≥ профес≥њ та роду трудовоњ д≥¤льност≥,
реал≥зовуЇ програми профес≥йно-техн≥ч≠ного навчанн¤, п≥дготовки ≥ переп≥дготовки
кадр≥в в≥дпов≥дно до сусп≥льних потреб.ї ÷е положенн¤ он≠ституц≥њ в загальних
рисах визначаЇ державну пол≥ти≠ку в сфер≥ забезпеченн¤ зайн¤тост≥ ≥ гарант≥й
реал≥≠зац≥њ права громад¤н на працю.
ѕравов≥, економ≥чн≥ та орган≥зац≥йн≥ основи зайн¤тост≥ населенн¤ ”крањни
в умовах ринковоњ економ≥ки ≥ р≥вно≠правност≥ р≥зних форм власност≥ визначаЇ
«акон ”крањ≠ни Ђѕро зайн¤т≥сть населенн¤ї в≥д 1 березн¤ 1991 року з≥ зм≥нами
≥ доповненн¤ми, ≥нш≥ законодавч≥ акти, прий≠н¤т≥ в≥дпов≥дно до цього закону,
а також глава 111-ј одексу закон≥в про працю Ђ«абезпеченн¤ зайн¤тост≥ вив≥льнюваних
прац≥вник≥вї.
¬≥дпов≥дно до ст. 1 «акону ”крањни зайн¤т≥сть Ч це д≥¤льн≥сть громад¤н, пов'¤зана
≥з задоволенн¤м особис≠тих та сусп≥льних потреб ≥ така, що, ¤к правило, прино≠сить
њм доход у грошов≥й чи ≥нш≥й форм≥.
ƒо зайн¤того населенн¤ закон в≥дносить громад¤н, ¤к≥:
а) працюють за наймом на умовах повного чи непов≠ного робочого дн¤ (тижн¤)
на п≥дприЇмствах, в устано≠вах, орган≥зац≥¤х незалежно в≥д форм власност≥, в
м≥жна≠родних та ≥ноземних орган≥зац≥¤х в ”крањн≥ ≥ за кордо≠ном;
б) самост≥йно забезпечують себе роботою, включаючи п≥дприЇмц≥в, ос≥б, ¤к≥
займаютьс¤ ≥ндив≥дуальною тру≠довою, творчою д≥¤льн≥стю, Ї членами кооператив≥в,
фермерами чи членами њх с≥мей, що беруть участь у ви≠робництв≥;
в) обран≥, призначен≥ чи затверджен≥ на оплачувану посаду в органах державноњ
влади, управл≥нн¤ та гро≠мадських об'Їднанн¤х;
г) проход¤ть службу у «бройних силах ”крањни, Ќац≥о≠нальн≥й гвард≥њ. —лужб≥
безпеки, ѕрикордонних в≥йськах, в органах внутр≥шн≥х справ та формуванн¤х цив≥льноњ
обо≠рони, ≥нших в≥йськових формуванн¤х, створених в≥дпо≠в≥дно до законодавства
”крањни, а також альтернативну службу;
д) проход¤ть профес≥йну п≥дготовку, переп≥дготовку ≥ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ
з в≥дривом в≥д виробництва; на≠вчаютьс¤ в денних загальноосв≥тн≥х школах ≥ вищих
на≠вчальних закладах;
ж) будучи громад¤нами ≥нших крањн ≥ тимчасово пере≠буваючи в ”крањн≥, працюють
≥ виконують функц≥њ, не пов'¤зан≥ з забезпеченн¤м д≥¤льност≥ посольств ≥ м≥с≥й.
÷ей перел≥к зг≥дно ст. 1 «акону Ђѕро зайн¤т≥сть насе≠ленн¤ї не Ї вичерпним
≥ може бути доповнений ≥ншими категор≥¤ми зайн¤того населенн¤.
—л≥д зазначити, що незайн¤т≥сть громад¤н не Ї п≥дста≠вою дл¤ прит¤гненн¤
њх до адм≥н≥стративноњ в≥дпов≥даль≠ност≥, оск≥льки закон не допускаЇ примушуванн¤
до прац≥ в будь-¤к≥й форм≥, за вин¤тком випадк≥в, передбачених законодавством
”крањни. ѕраво кожного громад¤нина Ч розпор¤джатис¤ своњми зд≥бност¤ми до прац≥.
¬≥дносини м≥ж державою ≥ громад¤нами з приводу зайн¤тост≥ основуютьс¤ на захист≥
≥ гарантуванн≥ права кожного з них на працю, ¤к спос≥б забезпеченн¤ життЇд≥¤льност≥,
реал≥≠зац≥њ духовних потреб ≥ творчих зд≥бностей, соц≥альноњї п≥дтримки громад¤н,
¤к≥ втратили засоби до ≥снуванн¤.
ƒержавна пол≥тика в сфер≥ зайн¤тост≥ базуЇтьс¤ на прин≠ципах, викладених
в ст.« «акону Ђѕро зайн¤т≥сть насе≠ленн¤ї. р≥м принцип≥в, визначених онституц≥Їю
сто≠совно забезпеченн¤ р≥вних можливостей ус≥м громад¤≠нам в реал≥зац≥њ права
на в≥льний виб≥р д≥¤льност≥, заз≠начен≥ також так≥:
Ч спри¤нн¤ забезпеченню ефективноњ зайн¤тост≥, за≠поб≥ганню безроб≥ттю;
Ч координац≥¤ д≥¤льност≥ у сфер≥ зайн¤тост≥ з ≥ншими напр¤мками соц≥альноњ
та економ≥чноњ пол≥тики;
Ч сп≥вроб≥тництво профес≥йних сп≥лок, об'Їднань ≥ асо≠ц≥ац≥й п≥дприЇмц≥в,
власник≥в п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й з органами державноњ виконавчоњ
влади;
Ч м≥жнародне сп≥вроб≥тництво у розв'¤занн≥ проблем зайн¤тост≥.
—татт¤ 4 «акону, проголошуючи гарант≥ю реал≥зац≥њ гро≠мад¤нами права на працю,
встановлюЇ, що держава га≠рантуЇ працездатному населенню у працездатному в≥ц≥
в ”крањн≥:
Ќазва: Ћекц≥њ по трудовому праву ”крањни ƒата публ≥кац≥њ: 2006-01-18 (69336 прочитано) |