Трудове право України > Лекції по трудовому праву України
Державна служба зайнятості має право вносити в місцеві державні адміністрації
та відповідні ради народних депутатів пропозиції про призупинення на строк
до шести місяців рішення підприємства, установи, організації про звільнення
працівників, якщо їх подальше працевлаштування ускладнене. В таких випадках
органи державної служби зайнятості частково чи повністю компенсують витрати
підприємства, викликані такою відстрочкою.
Досить широке коло прав і повноважень органів державної служби зайнятості
підкріплене зобов'язальними вимогами, які законодавство про працю ставить перед
роботодавцями: підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності.
Останні зобов'язані сприяти проведенню державної політики зайнятості шляхом
дотримання вимог законодавства про працю, організації професійної підготовки,
перепідготовки і підвищення кваліфікації працівників, професійного перенавчання
вивільнюваних працівників, працевлаштування громадян в межах визначених місцевими
державними адміністраціями квот, створення додаткових робочих місць.
Правовим обов'язком роботодавців є їх реєстрація в місцевих центрах зайнятості,
щомісячне подання ними інформації про наявність вільних робочих місць, про кількість
прийнятих на роботу працівників, про виконання квоти щодо працевлаштування
на роботу інвалідів та інших соціальне незахищених громадян, перерахування
в фонд зайнятості обов'язкових страхових внесків.
За два місяці до звільнення працівників у зв'язку із змінами в організації
виробництва і праці, ліквідацією, реорганізацією, перепрофілюванням підприємства,
скороченням чисельності або штату всі підприємства (установи, організації)
зобов'язані в письмовій формі проінформувати про це службу зайнятості. У разі
порушення строків подання або неподання таких даних стягується штраф у розмірі
річної заробітної плати за кожного вивільнюваного працівника.
Підприємства, установи, організації, які активно сприяють розв'язанню проблем
зайнятості, мають певні пільги щодо податків та інших платежів до бюджету, які
частково або повністю компенсують їх витрати, пов'язані з прийняттям на роботу
додаткової кількості працівників.
Процес працевлаштування за допомогою служби зайнятості починається зі звернення
громадянина до такої служби за сприянням у підшуканні підходящої роботи. Право
на таке звернення мають усі незайняті трудовою діяльністю громадяни, а також
ті, хто бажає змінити місце роботи, влаштуватись на роботу за сумісництвом або
у вільний від навчання час. Послуги державної служби зайнятості надаються громадянам
безплатно.
В результаті звернення громадянина до служби зайнятості між ними виникають
правовідносини, що породжують певні права і обов'язки обох сторін, наслідком
яких є конкретні дії по підшуканню підходящої роботи.
В першу чергу, усі незайняті громадяни, які звернулись до служби зайнятості,
підлягають реєстрації; особи, які прагнуть змінити роботу або влаштуватись на
роботу за сумісництвом, теж беруться на облік. Для громадян, які втратили роботу
у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, в тому числі у зв'язку
з ліквідацією, реорганізацією, перепрофілюванням підприємства, скороченням
чисельності або штату працівників, стаття 26 Закону «Про зайнятість населення»
передбачає певні пільги у працевлаштуванні, надання яких залежить від дотримання
ними строків реєстрації в службі зайнятості. Отже, право громадян на такі особливі
державні гарантії залежить від виконання ними обов'язку щодо своєчасної реєстрації.
У подальшому служба працевлаштування зобов'язана підшукати громадянинові підходящу
робочу відповідно до його спеціальності, кваліфікації. з врахуванням його здібностей.
Крім того, враховується трудовий стаж громадянина за спеціальністю, його досвід,
вік, тривалість його безробіття і стан справ на ринку прані.
Порядок підшукання підходящої роботи досить докладно регламентований Законом
України «Про зайнятість населення».
Громадяни, які звернулись до служби зайнятості з метою вибору виду діяльності,
професії, місця роботи, мають право на отримання відповідної інформації, а також
консультації щодо професійної орієнтації.
Процес працевлаштування не обмежується конкретними строками. Працевлаштування
триває до того часу, поки Громадянин не буде влаштований на роботу або навчання.
З обліку в службі зайнятості можуть бути зняті тільки ті громадяни, які в період
підшукання їм підходящої роботи відмовились від двох пропозицій. Протягом шести
наступних місяців (для громадян, які користуються пільгами щодо працевлаштування,
— протягом трьох місяців) їм надаються лише консультаційні послуги. Після закінчення
цього строку такі громадяни можуть повторно зареєструватись у службі зайнятості
як такі, що шукають роботу.
У разі неможливості підібрати підходящу роботу через відсутність у громадянина
необхідної професійної кваліфікації, відсутності роботи, яка відповідає професійним
навикам громадянина, або у разі втрати працівником здатності викопувати роботу
за попередньою професією, службою зайнятості організовується проведення професійної
підготовки, підвищення кваліфікації і перепідготовки осіб, зареєстрованих як
такі, що шукають роботу.
Виходячи із принципу свободи праці, правовідносини зі службою працевлаштування
завжди можуть бути припинені за ініціативою громадянина. Він може відмовитись
від послуг по працевлаштуванню як до отримання направлення на роботу, так і
після нього. Направлення на роботу с рекомендацією для власника або уповноваженого
ним органу прийняти громадянина на роботу, за винятком випадків направлення
на роботу в межах встановлених квот, згідно укладених контрактів випускників
вузів і таке інше, коли воно зобов'язує роботодавця прийняти громадянина на
роботу. Тому власник або уповноважений ним орган теж може відмовити у працевлаштуванні
направленого громадянина, наприклад, на підставі його невідповідності за професійними
якостями чи за станом здоров'я роботі, вказаній в направленні.
Процес працевлаштування закінчується укладенням трудового договору громадянина
з власником або уповноваженим ним органом.
3. Правовий статус безробітного
Громадяни працездатного віку, які зареєстровані в центрі зайнятості за місцем
проживання як такі, що шукають роботу і не мають заробітку, набувають статус
безробітних. Рішення про це приймається державною службою зайнятості, починаючи
з 8-го дня після реєстрації громадянина в службі зайнятості, якщо протягом
перших семи днів його перебування на обліку як такого, що шукає роботу, йому
не була надана підходяща робота. Для цього громадянин повинен особисто подати
в службу зайнятості письмову заяву про надання йому статусу безробітного і
відсутність у нього заробітку чи інших передбачених законодавством доходів.
Згідно закону не можуть бути визнані безробітними такі категорії громадян:
!) особи, яким не виповнилось 16 років, за винятком тих. які працювали і
були звільнені у зв'язку зі змінами в організації виробництва і праці, реорганізацією,
перс-профілюванням, ліквідацією підприємства, установи, організації або скороченням
чисельності чи штату;
2) особи, які вперше шукають роботу і не мають професії (спеціальності),
в тому числі випускники загально освітніх шкіл, якщо вони відмовляються від
проходження професійної підготовки або від оплачуваної роботи, зокрема тимчасової,
яка не потребує професійної підготовки;
громадяни, які з моменту їх реєстрації в службі зайнятості відмовились від
двох пропозицій підходящої роботи;
громадяни, які мають право на пенсію відповідно до законодавства України.
Назва: Лекції по трудовому праву України Дата публікації: 2006-01-18 (69336 прочитано) |