Трудове право України > Лекції по трудовому праву України
Характеризуючи систему трудового законодавства, слід обов'язково вказати
на дво- і багатосторонні договори і угоди України з іншими державами. Визнання
того, що вони є частиною національного трудового законодавства України, містить
ст. 9 Конституції. Вони є результатом спільної нормотворчості двох чи більше
держав, зацікавлених у взаємному врегулюванні питань трудового законодавства.
Практика такої діяльності підтверджена багатосторонніми угодами в рамках Співдружності
Незалежних Держав за участю України. Крім того, Україна підписала низку угод
з іншими країнами світу, наприклад з Соціалістичною Республікою В'єтнам про
взаємне працевлаштування громадян. Співвідношення міжнародних договорів про
працю і законодавства України з цього питання визначається статтею 8-1 КЗпП
України. В ній сказано, що якщо міжнародним договором або угодою, в яких бере
участь Україна, встановлено інші правила, ніж ті, що містить законодавство України
про працю, то застосовуються правила міжнародного договору або міжнародної угоди.
В систему нормативних актів про працю не входить судова практика, оскільки
вона не створює нових правових норм, а лише виносить рішення з приводу правильності
тлумачення нормативних актів, правильності їх застосування, їх відповідності
конституційним нормам. Однак, виконуючи цю функцію, вона суттєво впливає на
регулювання суспільних трудових відносин. 1 в цьому плані дуже важливими є керівні
роз'яснення Верховного Суду України. Вони є результатом аналізу і узагальнення
практики застосування правових норм. З одного боку, вони направлені на запобігання
недолікам і помилкам при вирішенні аналогічних справ, в основі яких лежить
неправильне чи неповне розуміння органами судочинства правових норм, і тим
самим сприяють удосконаленню судочинства. З іншого, пояснюючи, як треба розуміти
ту чи іншу норму, сприяють її правильному застосуванню.
Тема 3. Джерела трудового права України
1. Конституція України — основне джерело трудового права
Найважливіший закон нашої держави — це Конституція, яку ще називають Основним
Законом. Вона має найвищу юридичну силу, і її норми є нормами прямої дії.
Всі закони і правові акти, застосовувані в Україні, приймаються на основі
Конституції і не повинні суперечити їй. Тому природно, що Конституція є основним
джерелом трудового права України і навколо її положень розробляються правові
норми трудового законодавства.
Встановлюючи основоположні засади формування і дії трудового права, Конституція
наповнює його своїм змістом і при цьому виходить з того, що «людина, її життя
і здоров'я... визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю» (ст.З). Конкретні
норми трудового права з питань регулювання суспільних трудових відносин основуються
на конституційних нормах про те, що усі люди є вільні і рівні у своїй гідності
та правах, що кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості,
що всі громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед
законом.
Законодавчі норми різних галузей права: цивільного, господарського, адміністративного
і трудового також — базуються на тому, що кожен має право володіти, користуватися
і розпоряджатися своєю власністю, кожен має право реалізувати свою здатність
до праці зайняттям підприємницькою діяльністю, що не заборонена законом, і
вільним обранням виду діяльності, професії, роду занять, в чому держава гарантує
для всіх громадян рівні можливості.
Для трудового права обов'язковою і беззаперечною є норма Конституції про
те, що кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну
плату, не нижчу від встановленого законом рівня. Право на своєчасне одержання
винагороди за працю захищається законом.
Конституцією України забороняється використання праці жінок і неповнолітніх
на небезпечних для їх здоров'я роботах.
Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Ті, хто працюють,
мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів.
Норми Конституції встановлюють право кожного, хто працює, на відпочинок шляхом
надання днів щотижневого відпочинку, а також оплачуваної щорічної відпустки.
При цьому тривалість робочого часу, відпочинку та оплачуваної щорічної відпустки,
вихідні та святкові дні, а також інші умови, які стосуються реалізації конституційного
права на відпочинок, визначаються уже нормами трудового законодавства.
Норми Конституції «переливаються» в норми трудового права. Це підтверджується
хоча б змістом ст.46 Конституції, яка закріплює право громадян на соціальний
захист (що включає право на матеріальне забезпечення їх у разі повної, часткової
або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних
від них обставин, а також у старості) і положеннями Кодексу законів про працю,
Законів України «Про зайнятість населення» від 1 березня 1991 року, «Про основні
засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку
в Україні» від 16 грудня 1993 року, «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року
та інших, які розвивають і конкретизують конституційні норми.
Все вищесказане є підтвердженням того, що Конституція України є основним
джерелом трудового права, звідки беруть витоки всі основоположні норми трудового
законодавства.
Нині діюча Конституція прийнята в складних умовах економічної нестабільності
і політичного протистояння різних політичних рухів та партій щодо підходів до
розбудови Української держави. Тому деякі її норми, що стосуються і вищезгаданих
тут прав громадян, носять декларативний характер і поки що не завжди забезпечуються
державою. І все ж Конституція України слугує основою для розробки і створення
власного законодавства України, яке охоплюватиме всі сфери суспільних відносин
(в тому числі і трудову) і сприятиме виходу України із складного економічного
становища, становленню незалежної держави, покращенню життя всіх її громадян.
2. Вплив міжнародного правового регулювання праці на трудове законодавство
України
Створюючи своє трудове законодавство, Україна прагне максимально врахувати
позитивний світовий досвід з питань регулювання відносин, що виникають у процесі
праці. Цьому в значній мірі сприяє членство України в Міжнародній Організації
Праці (МОП). МОП — одна із спеціалізованих установ 00Н, створена ще в 1919
році як комісія з питань міжнародного трудового законодавства, метою діяльності
якої було визначено сприяння встановленню всезагального і міцного миру на підставі
зміцнення і розвитку соціальної справедливості. Відповідно до цієї ідеї і визначені
були основні завдання МОП, розроблена програма її дій.
Діяльність МОП різноманітна, але традиційно вона займається нормотворчістю
і співробітництвом з державами —- членами МОП, а також з організаціями підприємців
та трудящих. Результатом такої діяльності є розробка і прийняття конвенцій та
рекомендацій. Змістом цих нормативних актів міжнародного рівня є ті ж питання,
які є змістом трудового права. Це, наприклад, питання, що стосуються тривалості
робочого часу і часу відпочинку, охорони праці взагалі і підлітків та неповнолітніх
зокрема, охорони праці жінок і рівності в оплаті їх праці порівняно з чоловіками,
це велика кількість рекомендацій вузькоспеціальних: щодо торговельних рибальських
суден, умов праці медичних працівників, про підземні роботи і та ін.
Конвенція — форма правового договору, угоди, умови. Вона зобов'язує країну
— члена МОП, яка ратифікувала цю конвенцію, привести національне законодавство
у відповідність до її вимог.
Рекомендації МОП носять лише рекомендаційний характер і не вимагають від
держав — членів МОП беззаперечного прийняття чи виконання пропозицій, висловлених
в них. Але ці рекомендації слугують орієнтиром в розробці національних норм
з трудового права.
Назва: Лекції по трудовому праву України Дата публікації: 2006-01-18 (69336 прочитано) |