“рудове право ”крањни > Ћекц≥њ по трудовому праву ”крањни
ѕравовий статус безроб≥тного передбачаЇ на¤вн≥сть у нього прав, обов'¤зк≥в,
гарант≥й матер≥альноњ ≥ соц≥аль≠ноњ п≥дтримки, а також в≥дпов≥дальност≥.
ƒо найголовн≥ших прав безроб≥тних в≥дноситьс¤ право на наданн¤ њм службами
зайн¤тост≥ допомоги у праце≠влаштуванн≥.
” раз≥ неможливост≥ надати безроб≥тному п≥дход¤щу роботу. в≥н маЇ право на
одержанн¤ допомоги по безроб≥т≠тю. ƒопомога по безроб≥ттю встановлюЇтьс¤, починаючи
з 8-го дн¤ п≥сл¤ реЇстрац≥њ громад¤нина в служб≥ зайн¤≠тост≥ аж до його працевлаштуванн¤,
але не б≥льше 360 календарних дн≥в прот¤гом двох рок≥в; дл¤ ос≥б перед пенс≥йного
в≥ку тривал≥сть виплати допомоги по безро≠б≥ттю становить 720 календарних дн≥в;
громад¤нам, ¤к≥ бажають в≥дновити трудову д≥¤льн≥сть п≥сл¤ тривалоњ (б≥льше
6 м≥с¤ц≥в) перерви, ≥ тим, ¤к≥ вперше шукають роботу, допомога по безроб≥ттю
виплачуЇтьс¤ не б≥льше ¤к 180 календарних дн≥в.
–озм≥р допомоги по безроб≥ттю визначаЇтьс¤ законо≠давством ≥ залежить в≥д
середнього зароб≥тку прац≥вника за попередн≥м м≥сцем роботи або середньоњ зароб≥тноњ
плати, що склалас¤ у в≥дпов≥дн≥й галуз≥ за минулий м≥с¤ць (¤кщо громад¤нин прот¤гом
останн≥х 12 м≥с¤ц≥в, що пе≠редували безроб≥ттю, працював не менше 26 календар≠них
тижн≥в), але не може бути нижчим в≥д розм≥ру м≥н≥мальноњ зароб≥тноњ плати.
р≥м того, громад¤нин п≥сл¤ зак≥нченн¤ строку випла≠ти допомоги по безроб≥ттю
маЇ право на отриманн¤ прот¤гом 180 дн≥в матер≥альноњ допомоги по безроб≥ттю
у розм≥р≥ 75 в≥дсотк≥в встановленоњ законодавством м≥н≥мальноњ зароб≥тноњ плати
за умови, що середньом≥≠с¤чний сукупний доход на члена його с≥м'њ не переви≠щуЇ
встановленого законодавством неоподатковуваного м≥н≥муму доход≥в громад¤н.
√ромад¤нин, у ¤кого зак≥нчивс¤ строк виплати допо≠моги по безроб≥ттю ≥ матер≥альноњ
допомоги по безроб≥т≠тю, а також кожен ≥з член≥в його с≥м'њ, ¤кий перебуваЇ
на утриманн≥ безроб≥тного, маЇ право на отриманн¤ од≠норазовоњ матер≥альноњ
допомоги у розм≥р≥ 50 в≥дсотк≥в встановленоњ законодавством м≥н≥мальноњ зароб≥тноњ
плати за тих же умов: середньом≥с¤чний сукупний доход на члена с≥м'њ безроб≥тного
не повинен перевищувати встановле≠ного законодавством неоподатковуваного м≥н≥муму
до≠ход≥в громад¤н.
ƒержава надаЇ також допомога на похованн¤ членам с≥м'њ безроб≥тного або особ≥,
¤ка зд≥йснювала похованн¤, у раз≥ смерт≥ безроб≥тного або особи, ¤ка перебувала
на його утриманн≥. ”мови, пор¤док виплати ≥ розм≥р матер≥≠альноњ та ≥нших вид≥в
допомоги безроб≥тним встановлено в≥дпов≥дним ѕоложенн¤м, затвердженим постановою
а≠б≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27 кв≥тн¤ 1998 року є 578.
ќсоблив≥ гарант≥њ встановлен≥ законом дл¤ безроб≥тних, ¤к≥ втратили роботу
з ≥н≥ц≥ативи власника або уповнова≠женого ним органу в зв'¤зку ≥з зм≥нами в
орган≥зац≥њ ви≠робництва ≥ прац≥, в тому числ≥ л≥кв≥дац≥Їю, реорган≥за≠ц≥Їю,
перепроф≥люванн¤м п≥дприЇмства, скороченн¤м чи≠сельност≥ або штату. ¬они передбачають:
виплату допомо≠ги по безроб≥ттю у б≥льшому розм≥р≥, н≥ж встановлений дл¤ громад¤н,
зареЇстрованих в служб≥ зайн¤тост≥ на за≠гальних п≥дставах; збереженн¤ на новому
м≥сц≥ роботи на весь пер≥од профес≥йного навчанн¤ з в≥дривом в≥д вироб≠ництва
середньоњ зароб≥тноњ плати за попередн≥м м≥сцем роботи: право на достроковий
(за п≥втора року до вста≠новленого законодавством строку) вих≥д на пенс≥ю ос≥б
перед пенс≥йного в≥ку, ¤к≥ мають достатн≥й трудовий стаж.
—истема орган≥зац≥йно-правових заход≥в, що провод¤тьс¤ державою з метою допомоги
громад¤нам-безроб≥тним. передбачаЇ застосуванн¤ тимчасовоњ њх зайн¤тост≥ шл¤≠хом
залученн¤ до оплачуваних громадських роб≥т на п≥дприЇмствах комунальноњ власност≥
та ≤нших п≥дприЇм≠ствах. ќрган≥зац≥¤ оплачуваних громадських роб≥т в≥дно≠ситьс¤
до компетенц≥њ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади. ¬≥дпов≥дно до њх р≥шенн¤ служби
зайн¤тост≥ укладають договори з п≥дприЇмствами про проведенн¤ оплачуваних громадських
роб≥т ≥ зд≥йснюють направленн¤ громад¤н на ц≥ роботи. ѕор¤док орган≥зац≥њ ≥
проведенн¤ оплачува≠них громадських роб≥т регулюЇтьс¤ ѕоложенн¤м, затвер≠дженим
постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27 кв≥тн¤ 1998 року є 578.
ѕор¤д з правами ≥ державними гарант≥¤ми матер≥аль≠ноњ ≥ соц≥альноњ п≥дтримки
громад¤н в пер≥од безроб≥тт¤ законодавство ”крањни передбачаЇ дл¤ них певн≥
обо≠в'¤зки, а також встановлюЇ в≥дпов≥дальн≥сть за њх неви≠конанн¤.
ѕерш за все, громад¤ни повинн≥ спри¤ти своЇму пра≠цевлаштуванню в≥дпов≥дно
до рекомендац≥й служби зай≠н¤тост≥. ¬они повинн≥ пер≥одично з'¤вл¤тись в органи
служби зайн¤тост≥ дл¤ перереЇстрац≥њ ≥ пов≥домл¤ти про влаштуванн¤ на тимчасову,
сезонну чи пост≥йну роботу в пер≥од одержанн¤ допомоги по безроб≥ттю.
¬≥дпов≥дальн≥сть за невиконанн¤ обов'¤зк≥в передбачаЇ:
припиненн¤ виплати допомоги по безроб≥ттю у раз≥ њњ одержанн¤ обманним шл¤хом
≥ зн¤тт¤ з обл≥ку в служб≥ зайн¤тост≥;
припиненн¤ виплати допомоги по безроб≥ттю на строк до 3-х м≥с¤ц≥в у випадку:
а) приховуванн¤ в≥д служби зайн¤тост≥ в≥домостей про влаштуванн¤ на тимчасову
роботу в пер≥од одержанн¤ ц≥Їњ допомоги;
б) порушенн¤ безроб≥тним умов його реЇстрац≥њ та перереЇстрац≥њ ¤к безроб≥тного:
в) в≥дмови в≥д 2-х пропозиц≥й п≥дход¤щоњ роботи;
г) в≥дмови в≥д роботи за спец≥альн≥стю, набутою п≥сл¤ перенавчанн¤ за направленн¤м
служби зайн¤тост≥;
д) припиненн¤ навчанн¤ у навчальному заклад≥ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ та переп≥дготовки
без поважних при≠чин.
√ромад¤ни мають право оскаржити д≥њ прац≥вник≥в дер≠жавноњ служби зайн¤тост≥
до в≥дпов≥дного вищесто¤щого за п≥дпор¤дкуванн¤м органу ц≥Їњ служби або до суду
в пор¤дку, встановленому законодавством.
“ема 8. “рудовий догов≥р
1. ѕон¤тт¤ трудового договору
ѕраво на працю, проголошене статтею 43 онституц≥њ ”крањни, реал≥зуЇтьс¤
њњ громад¤нами залежно в≥д вибору профес≥њ, роду зан¤ть та виду д≥¤льност≥.
÷е може бути наймана прац¤ на п≥дприЇмствах, в установах, орган≥за≠ц≥¤х р≥зних
форм власност≥ чи зан¤тт¤ п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю, р≥зновидом ¤коњ Ї ≥ндив≥дуальна
трудова д≥¤льн≥сть. ¬ першому випадку (а за умови використанн¤ найманоњ прац≥
≥нших прац≥вник≥в Ч ≥ в другому, саме дл¤ останн≥х) право на працю реал≥зуЇтьс¤
шл¤хом ук≠ладенн¤ трудового договору.
Ѕудь-¤кий догов≥р Ч це двох чи багатосторонн¤ уго≠да, сутн≥сть ¤коњ визначаЇтьс¤
природою тих в≥дносин, що становл¤ть предмет регулюванн¤ т≥Їњ чи ≥ншоњ галуз≥
права. —тосовно трудового договоруЧ це угода м≥ж прац≥≠вником ≥ власником п≥дприЇмства
(установи чи орган≥зац≥њ) або уповноваженим ним органом чи ф≥зичною особою,
за ¤кою прац≥вник зобов'¤зуЇтьс¤ виконувати роботу, визначену ц≥Їю угодою, з
п≥дл¤ганн¤м внутр≥шньому трудовому розпор¤д≠ков≥, а власник п≥дприЇмства (установи,
орган≥зац≥њ) або упов≠новажений ним орган чи ф≥зична особа зобов'¤зуЇтьс¤ вип≠лачувати
прац≥вников≥ зароб≥тну плату ≥ забезпечувати умо≠ви прац≥, необх≥дн≥ дл¤ виконанн¤
роботи, передбачен≥ зако≠нодавством про працю, колективним договором чи угодою
стор≥н. “аке визначенн¤ трудового договору закр≥плене в д≥ючому на сьогодн≥
«пѕ ”крањни.
”кладенн¤ трудового договору в≥дноситьс¤ до числа пра≠вом≥рних д≥й, п≥сл¤
вчиненн¤ ¤ких виникають трудов≥ пра≠вов≥дносини.
¬≥дпов≥дно до п.2 ст.21 «пѕ прац≥вник маЇ право ук≠ладати трудовий догов≥р
одночасно на дек≥лькох п≥дприЇм≠ствах (в установах, орган≥зац≥¤х), ¤кщо ≥нше
не передба≠чене законодавством, колективним договором чи угодою стор≥н. ¬становленн¤
трудових в≥дносин з ≥ншим, кр≥м основноњ роботи, п≥дприЇмством (установою, орган≥за≠ц≥Їю)
проводитьс¤ на умовах сум≥сництва. ќбмеженн¤ на сум≥сництво зг≥дно постанови
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањ≠ни в≥д 3 кв≥тн¤ 1993 року є245 можуть бути встановлен≥
з боку кер≥вника п≥дприЇмства (установи, орган≥зац≥њ) сп≥льно з профсп≥лковим
ком≥тетом лише стосовно пра≠ц≥вник≥в, ¤к≥ займають профес≥њ ≥ посади з особливими
умовами та режимом прац≥ (важк≥, небезпечн≥ ≥ шк≥длив≥ умови). р≥м того, обмеженн¤
щодо к≥лькост≥ укладенн¤ трудових договор≥в стосуютьс¤ кер≥вник≥в державних
п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, њх заступник≥в, кер≥≠вник≥в структурних п≥дрозд≥л≥в
≥ њх заступник≥в (за вин¤т≠ком медичноњ, педагог≥чноњ, науковоњ та творчоњ д≥¤ль≠ност≥).
Ќазва: Ћекц≥њ по трудовому праву ”крањни ƒата публ≥кац≥њ: 2006-01-18 (69336 прочитано) |